Foto: Joakim Carlström, Ikon

Bröllop

Mitt hjärta är ditt, ditt hjärta är mitt

Att gifta sig - att säga Ja till kärleken

Varje år svarar ungefär 22 000 brudpar ja på prästens frågor. Sedan avger de sina löften, där de uttrycker viljan att älska varandra i nöd och lust.

Det är vad en kyrklig vigsel handlar om: Att frivilligt gå in i en livslång gemenskap. Att lova varandra att göra allt för att den ska hålla. Och sist men inte minst: Att få ta emot Guds välsignelse över sitt äktenskap.

En kyrklig vigsel är mer än ett juridiskt avtal. Den är en stund av helighet. Paret ger varandra ett löfte inför Gud, och ber om beskydd och styrka. Gud i sin tur lovar att för alltid vara med i relationen för att hjälpa och ge kraft. Och nog behövs det både hjälp och krafttillskott ibland, när lyckoruset blir vardagsbrus. Det kan nog de flesta som varit gifta ett tag bekräfta.

Klicka på länkarna för att se filmer på teckenspråk:
- Om vigsel i Svenska kyrkan
- Att gifta sig utomlands

Inför Gud och i denna församlings närvaro frågar jag dig…

Vigselringar, händer

Planera bröllopet - vi hjälper dig på vägen

Stort eller litet, praktfullt eller enkelt. Ni väljer. Det finns inte så många måsten som en tror.

Hand i hand, vigsel

Frågor & svar om bröllopet

Här hittar du svar på vanliga frågor om bröllop.

Vigsel

Planerar ni ert bröllop? Då har ni en dag framför er som ger minnen för livet. Här berättar vi om vigselgudstjänsten och hur man bokar präst och kyrka. Och så får ni tips om annat att tänka på.

Har du frågor kring vigsel/bröllop?

0346-371 30 - gemensam reception för kyrkorna i Falkenberg och Skrea församlingar.
Telefontid mån-fre kl. 09-16. (sommartid kl. 09-14)

0346-372 00 - gemensam reception för kyrkorna i Ullared, Fagered, Källsjö, Älvsered, Gunnarp, Gällared, Krogsered, Torup, Kinnared, Drängsered, Rydöbruk.
Telefontid tis-fre kl 09-16. (sommartid kl. 09-14)

0346-372 30 - gemensam reception för kyrkorna i Alfshög, Askome, Köinge, Okome, Svartrå, Vessige, Abild, Asige, Eftra, Slöinge och Årstad.
Telefontid mån-fre kl.  09-16. (sommartid kl. 09-14)

0346-372 60 - gemensam reception för kyrkorna i Vinberg-Ljungby, Morup och Stafsinge.
Telefontid mån-fre kl. 09-16. (sommartid kl. 09-14)

E-post: falkenbergs.pastorat@svenskakyrkan.se
Falkenbergs pastorat, Nygatan 41, 311 31 Falkenberg