Vigselringar, händer
Foto: Joakim Carlström/IKON

Planera bröllopet - vi hjälper dig på vägen

Stort eller litet, praktfullt eller enkelt. Ni väljer. Det finns inte så många måsten som en tror.

Boka tid

När ni bestämt er för att ni vill gifta er så bör ni så snart som möjligt ta kontakt med oss, kontaktuppgifter finns längst ner på sidan - eller boka direkt här. Det är särskilt viktigt att ta kontakt i god tid om ni vill ha en speciell dag, plats eller tid. Kolla också att minst en av er är medlem i Svenska kyrkan - om inte är det enkelt att bli det.

Kyrka, vaktmästare, musiker och präst är gratis.

VIGSELSAMTAL

En tid innan vigseln kommer prästen att ta kontakt med er för att få träffa er och prata igenom hur vigselgudstjänsten går till .

Oftast träffas man i den kyrka där ni ska gifta er. Berätta för prästen vad ni har för speciella önskemål och tillsammans bestämmer ni vilka psalmer som ska sjungas, vilka bibeltexter som ska läsas med mera.

VIGSELGUDSTJÄNSTEN

I en vigselgudstjänst ingår alltid frågor, löften, ringväxling, förbön, psalmer, bibelläsning och välsignelse. Utöver det finns stora möjligheter att göra tillägg och variera vigseln på ett personligt sätt. Ni kan till exempel formulera vigsellöftena med egna ord. De ska ge uttryck för bådas vilja att älska varandra i nöd och lust tills döden skiljer er åt.

MUSIKEN I VIGSELGUDSTJÄNSTEN

Musiken i vigselgudstjänsten är ofta viktig. Det som ingår i den vanliga vigselgudstjänsten - och som församlingen hjälper till med - är att det finns en musiker på plats som spelar in- och utgångsmusik. Ta gärna kontakt med musikern (fråga prästen eller när ni bokar för kontaktuppgifter) så snart som möjligt så att hen hinner ta ställning till och öva in den musik ni önskar. Om ni tycker att det är svårt att finna musik själva så kan musikern hjälpa er.

Om ni vill ha någon solosång/instrumentalmusik så är det något ni själva ordnar. Musikern bör få reda på även den musik som hen inte medverkar i.

KORT CHECKLISTA

• Fria och få ja!

• Undersök så att minst en av er är medlem i Svenska kyrkan, om inte är det enkelt att bli det, läs mer här.

• Välj kyrka och dag. Det finns kyrkor och kapell i alla storlekar att välja mellan, se nedan.

• Ta ut hindersprövning hos Skatteverket – en kontroll av att ni inte är nära släkt eller redan gifta.

• Bjud in eventuella gäster, minst två vittnen behövs. Kyrkan kan bidra med vittnen om ni vill.

• Skaffa en eller två ringar, till exempel arvegods.

• Njut av er dag!

Har du frågor kring vigsel/bröllop?

0346-371 30 - gemensam reception för kyrkorna i Falkenberg och Skrea församlingar.
Telefontid mån-fre kl. 09-16. (sommartid kl. 09-14)

0346-372 00 - gemensam reception för kyrkorna i Ullared, Fagered, Källsjö, Älvsered, Gunnarp, Gällared, Krogsered, Torup, Kinnared, Drängsered, Rydöbruk.
Telefontid tis-fre kl 09-16. (sommartid kl. 09-14)

0346-372 30 - gemensam reception för kyrkorna i Alfshög, Askome, Köinge, Okome, Svartrå, Vessige, Abild, Asige, Eftra, Slöinge och Årstad.
Telefontid mån-fre kl.  09-16. (sommartid kl. 09-14)

0346-372 60 - gemensam reception för kyrkorna i Vinberg-Ljungby, Morup och Stafsinge.
Telefontid mån-fre kl. 09-16. (sommartid kl. 09-14)

E-post: falkenbergs.pastorat@svenskakyrkan.se
Falkenbergs pastorat, Nygatan 41, 311 31 Falkenberg

Hand i hand, vigsel

Frågor & svar om bröllopet

Här hittar du svar på vanliga frågor om bröllop.