Bebis, tårta, dop, fest, barn
Foto: Henley design/Unsplash

Planera dopet

I kyrkan innebär dopet alltid glädje och fest.

Checklistan längst ner på sidan kan vara en hjälp för dig att förbereda dopet. Använd de punkter som passar dig och tänk på att varken dopklänning eller faddrar är ett krav.

INFÖR SAMTALET MED PRÄSTEN

Tänk gärna igenom vilka frågor du har kring dopet. Vilka önskemål du har om psalmer och musik. Finns det någon i familjen eller en vän som du vill ska läsa något i kyrkan?

PÅ DOPDAGEN

Dopgudstjänsten är en speciell stund i livet, njut av den och koppla bort tankarna från allt annat. Prästen är den som leder och ansvarar för gudstjänsten. Var på plats i kyrkan en halvtimma innan.

CHECKLISTA FÖR DOP

• När vill du ha dopet?

• Vilken kyrka vill du vara i?

• Vilka ska vara med?

• Vill du ha faddrar och vem ska du i så fall fråga? (faddrar måste själva vara döpta)

• Vilka psalmer vill du ha?

• I många av våra kyrkor finns det dopklänningar att låna för både barn och vuxna.

• Vill du fira efter dopgudstjänsten? Vi erbjuder er en gratis lokal där festen kan hållas. Hämta nycklar dagarna innan efter överenskommelse. Ofta finns möjlighet att få tillgång till lokalen dagen innan - prata med expeditionen vid bokningen.

En präst räcker ett dopljus till en liten flicka. Föräldrarna står bakom.

Allt om dopet

Här hittar du svaren på de vanligaste frågorna om dopet.

Har du frågor om dopet?

0346-371 30 - gemensam reception för kyrkorna i Falkenberg och Skrea församlingar.
Telefontid mån-fre kl. 09-16. (sommartid kl. 09-14)

0346-372 00 - gemensam reception för kyrkorna i Ullared, Fagered, Källsjö, Älvsered, Gunnarp, Gällared, Krogsered, Torup, Kinnared, Drängsered, Rydöbruk.
Telefontid tis-fre kl 09-16. (sommartid kl. 09-14)

0346-372 30 - gemensam reception för kyrkorna i Alfshög, Askome, Köinge, Okome, Svartrå, Vessige, Abild, Asige, Eftra, Slöinge och Årstad.
Telefontid mån-fre kl.  09-14.

0346-372 60 - gemensam reception för kyrkorna i Vinberg-Ljungby, Morup och Stafsinge.
Telefontid mån-fre kl. 09-16. (sommartid kl. 09-14)

E-post: falkenbergs.pastorat@svenskakyrkan.se
Falkenbergs pastorat, Nygatan 41, 311 31 Falkenberg