Vuxna

Inom Enköpings pastorat finns många mötesplatser och en bred verksamhet för dig som är vuxen.

Läs mer om respektive verksamhet

Någon sitter och stickar.

Aktivt öppet hus i S:t Lars kyrka

Vi umgås med varandra. Några pratar, några stickar och några gör babypaket. Vi samlas runt gemensamt fika.

Bibel och bön, Boglösa

Damma av din gamla bibel (eller få en ny), och var med på enkla bibelsamtal tisdagkvällar i Boglösa församlingshem.

Någon håller i en stickad vante.

Boglösa kyrkliga syförening

Vi ses för gemenskap, hand­arbete och välgörenhet.

Breds kyrkliga syförening

I Tillinge, Södra Åsunda och Sparrsätra-Breds församlingar finns Breds kyrkliga syförening som vänder sig till personer i olika åldrar.

Någon häller upp kaffe från en blommig termos till någon som håller fram sin kopp.

Fredagsträffen, Grillby

En fredag i månaden ses vi för lite samvaro och kaffe. Vi delar minnen från våra liv och från Grillby förr i tiden. Ibland är det program, till exempel bingo.

Hantverkscafé, Grillby

Välkommen att hantverka tillsammans! Ta med ditt eget hantverksmaterial, stickning, måleri, broderi eller något annat du vill göra.

Siluetten av ett kors i starkt glittrande motljus.

Kurser i kyrkiska, Enköping

Vad pysslar vi egentligen med i kyrkan? Och vad betyder alla de där kyrkiska orden? Vill du fundera tillsammans kring kristen tro, bibelns texter eller existentiella frågor? Gå en kurs i kyrkiska! Kom som du är, med eller utan förkunskaper.

Någon toppar sin soppa med lite örter.

Lunchbön och soppa, Hummelsta

Vi ses för lunchbön och soppa med gemenskap på tisdagar i Hummelsta kyrkcentrum.

Mat & prat

Mat & prat i Kyrkans hus Enköping. Med en inbjuden gäst, därefter andakt med soppa och kaffe.

Prostgårdens kafé

Fika rättvist till självkostnadspris, njut av sekelskiftesmiljön, ta en titt på ett brett sortiment av rättvisemärkta produkter eller vila en stund.

En massa olika tända ljus nedstoppade i en ljusbärare med sand.

Sinnesrogudstjänster

Sinnesrogudstjänsten är en enkel gudstjänst med delaktighet, värme och gemenskap. Alla är varmt välkomna, oavsett om du har varit med tidigare eller om du deltar för första gången.

Någon tar soppa ur en stor kastrull.

Sopplunch med andakt, Fjärdhundra

Vi äter, umgås och firar andakt tillsammans, en mötesplats med gemenskap och goda samtal.

Någon slevar upp soppa från en stor kastrull.

Sopplunch & föredrag, Lillkyrka

En mötesplats i Lillkyrka församlingsgård som börjar med ett föredrag och fortsätter med soppa och gemenskap.

Någon bär på en skål med soppa.

Sopplunch, Hacksta

En mötesplats för dig som är hemma och vill träffa andra, samtala och äta lite gott. Träffarna är gratis. Ingen föranmälan krävs.

Gula vårblommor i grönt gräs.

Sorgearbete

Enköpings församling inbjuder till sorgegrupp, där du kan få samtala med andra som också har förlorat sin livskamrat.

Stickcafé i Prostgården

Vi stickar, virkar, skrattar, inspirerar och skapar tillsammans i Prostgården i Enköping. Fika finns att köpa.

Två kyrkliga publikationer på minoritetsspråk står uppställda på ett bord i en kyrka.

Verksamhet på finska

Tervetuloa meidän suomenkieliseen toimintaan Ruotsin kirkkoon Enköpingissä. Kaikki on tervetulleita, ei tarvitse olla Ruotsin kirkon jäsen.

Vi minns

Vi ses för att samtala om tider som varit och är. Samtalet tar sin utgångspunkt i oss som är med, vad vi varit med om och vad vi känt och tänkt.

Vuxenkörer

I Enköpings pastorat finns flera körer för dig som är vuxen och tycker om att sjunga.

Kyrkan i samhället

En äldre dam med rullator står i porten och ler.

Äldreboenden

Vi kommer regelbundet till äldreboenden i Enköpingstrakten för gemenskapsträffar och gudstjänster.

En militärpräst håller en nattvardskalk.

Militär själavård

Inom Enköpings pastorat finns Ledningsregementet. Svenska kyrkan i Enköping finns närvarande där, i form av en militärpastor.

Mattias Thurfjell, präst, Eleonor S:t Cyr, assistent, Eva Ågren, diakon

Sjukhuskyrkan i Enköping

Ibland behöver man prata med någon - om man själv är sjuk eller om man möter sjukdom, lidande eller död. Sjukhuskyrkan finns för dig som är patient, närstående eller personal.