Barn & familj

Det finns mycket att upptäcka i våra verksamheter för barn från 0 till 14 år och uppåt, exempelvis rörelse, sång, pyssel, lek och familjeträffar.

Barnverksamhet Boglösa och Veckholms församlingar

Ett litet barn sitter inomhus med en leksak i handen.

Öppet hus Lillkyrka, 0–5 år

Öppen verksamhet för föräldrar (eller annan vuxen) och barn. Kom en stund, fika, prata, lek och sjung. Ingen föranmälan krävs.

Två små flickor sitter och ritar.

Minidraget, årskurs 1–2

Minidraget är en grupp för barn där vi leker, pysslar, fikar och pratar. Personal från Svenska kyrkan hämtar barnen vid Lillkyrka skola och följer dem sedan tillbaka till fritids.

Barnkören Sångdraget, förskoleklass–åk 2

Barnkören Sångdraget träffas i Lillkyrka församlingsgård. Hämtning vid Lillkyrka skola, personal följer barnen tillbaka till fritids efteråt.

En barnkör sjunger i ett klassrum.

Kördraget, barnkör årskurs 3-5

Barnkören Kördraget träffas i Lillkyrka. Vi sjunger och medverkar i familjegudstjänsterna ca två gånger per termin.

Maxidraget, årskurs 3–5

Maxidraget är en grupp för barn i Lillkyrka där vi leker, pysslar, fikar och pratar.

Familjekväll - TACOLOV

Mat, gemenskap, andakt och skapande aktivitet för barn och vuxna. Föranmälan.

Barnverksamhet i Enköpings församling

Två bebis klättrar in i ett babygym.

Babyrytmik, 3-12 mån

Introduktion till musikens och rytmikens värld för barn 3-12 månader i Kyrkans hus Enköping. Du som förälder får en chans att möta andra föräldrar i avslappnad miljö. Föranmälan krävs.

Rörelse och sång, 1–5 år

Vi rör oss till musik och sjunger tillsammans, i huvudsak sånger som främjar barnens grovmotorik och kroppskontroll. Föranmälan.

En kvinnlig ledare sitter i en ring och spelar gitarr och sjunger för en grupp barn och deras föräldrar.

Körlek, 4–6 år

Vi tränar på körsång och rytmikövningar, därefter bekantar vi oss med Bibelns berättelser. Föranmälan.

En liten flicka sitter på golvet med en leksak i handen framför en vuxen.

Prostens lekstuga

Öppen barnverksamhet i Enköping, med lek, sångstund, andakt, fika och samtal.

Tre flickor tittar busigt upp bakom en kyrkbänk.

Barnens kyrka

Enkel gudstjänst i Vårfrukyrkan för de yngsta, med mycket sång och rörelse.

Medlemmar i en barnkör står och sjunger i en kyrka.

Sångfåglarna, 7–12 år

Sångfåglarna är en barnkör för 7-12-åringar. Vi förbereder sånger och andra uppgifter som barnen har i gudstjänsterna med små och stora, eventuella konserter samt luciatåg. Föranmälan.

Musicteam, 9-12 år

Möjlighet att lära sig spela piano, orgel och gitarr. Barnen medverkar vid både övningar och gudstjänster med små och stora. Föranmälan.

Barnverksamhet i Fjärdhundra församling

En bebis sitter på golvet framför sin mamma och spelar maraccas.

Öppen barnverksamhet, Fjärdhundra

Med sångstund för små och stora. Vi sjunger sånger för små och stora, leker, pysslar och fikar tillsammans.

Några barn sitter i ring på golvet tillsammans med en ledare.

Barnköreftis, förskoleklass–årskurs 5

En barngrupp och kör i Fjärdhundra församling där vi sjunger, leker, pysslar och äter mellis. Barnen är med och sjunger i gudstjänsten i någon av våra kyrkor 2–3 gånger per termin.

Barnverksamhet i Tillinge och Södra Åsunda samt Sparrsätra-Breds församlingar

Ett litet barn leker med såpbubblor inomhus.

Öppet hus Humlan

med små och stora.  Vi leker, pysslar, fikar och sjunger.

Ett barn som står bredvid ett annat sjunger glatt.

Sång- och musiklek, 6–8 år

Sång och musik för barn i Hummelsta kyrkcentrum.

Två barn skrattar i kyrkbänken.

Barnkören Buketten, årskurs 3–6

En barnkör som träffas torsdagar i Hummelsta kyrkcentrum.

Några barn sitter och målar varandras ansikten med pennor.

Efter skolan Hummelsta kyrkcentrum

Vi pysslar, äter mellis, leker och pratar massor. Det finns tre grupper. Föranmälan.

Gud och spaghetti

En familjegudstjänst med kort andakt, med fokus på barnen. Middag till självkostnadspris. Föranmälan.

Barnverksamhet i Villberga församling

Några små barn leker med bilar i ett leksaks-parkeringsgarage.

Öppet hus Grillby

Svenska kyrkans barnverksamhet, tidigare kallat öppen förskola / kyrkans öppna förskola. Kom en stund, fika, prata, lek och pyssla. Ingen föranmälan.

Två barn leker med dockorna i julkrubban.

Kyrkis i Grillby, 4-5 år

Kyrkis är en grupp för barn, där vi leker, pysslar och bekantar oss med Bibeln. Föranmälan.

Himmel & pannkaka

En familjegudstjänst, som inleds i Villberga prästgård med soppa och pannkaka. Hela familjen är välkommen. Föranmälan.

Efter skolan Grillby

Välkommen till oss! Vi leker, äter mellis, pysslar och pratar. För olika åldrar. Flera grupper, för förskoleklass upp till årskurs 6. Föranmälan krävs.

Mer info om barn i kyrkan

Två kvinnor tittar in i kameran och ler.

"En gång i veckan har barnen ytterligare en vuxen trygghet"

Clara Lindahl Hall och Åsa Jansson jobbar i barnverksamheten i Villberga församling. För dem är det viktigt att finnas där som trygga vuxna för barnen.

”Det viktigaste för mig är att barnen känner sig trygga och sedda”

"Barnen ska veta att de alltid kan ta mig i handen, att jag ser dem och lyssnar på dem." Läs intervjun med Per Lisberger som berättar om sitt jobb som pedagog i Enköpings församling!

Barn använder appen kyrkan på iPad.

Kyrkan – en app för barn

Kyrkan är Svenska kyrkans app för barn i förskoleåldern. I den får du besöka en kyrka för att bland annat spela på orgeln, hälla vatten i dopfunten och måla ett kyrkfönster. I appen finns också korta filmer om dop, begravning, vigsel, jul och påsk.

Ett dop i en kyrka. En kvinna med sin man bakom sig, håller barnet i famnen. En manlig präst håller barnets hand.

Dop

Dopet är att bli omsluten av Guds oändliga värld. Dopet betyder gemenskap, trygghet, tradition och en gåva. Läs mer om att boka dop.