Närbild på tända ljus.
Foto: Gustaf Hellsing /Ikon

Ystad-Sövestads församling

Ystad-Sövestads församling ligger i Ystads kommun. Här förenas staden och landsbygden i en livaktig kristen gemenskap.

Mariakyrkan är öppen varje dag

Välkommen in mellan klockan 10 och 16 varje dag för att tända ljus, be en bön, eller bara sitta ner en stund.

Livets Gud
Se vår oro
Vi ber för människorna i Ukraina
För alla som har makt att stoppa krig och förstörelse
För det Europa som är vårt hem
Du som alltid varit tillflykt i oro, nöd och krig
Förbarma dig över din värld – också denna dag
Antje Jackelén, ärkebiskop emerita

1 april: Musikgudstjänst i Klosterkyrkan

"7 ord", sånger som gensvar till Jesu sista ord på korset, framförs av körer, solister och musiker.

Håll koll på vad som händer hos oss.

Lunchkonserter våren 2024

Lördagar klockan 12 från och med 3 februari, till och med 27 april, med undantag för påskafton.

Samtal, film och föredrag

Terminens tema för den så kallat vuxenpedagogiska verksamheten är "Andlig fördjupning – relationer". Här hittar du detaljerna.

Samtal i Latinskolan

Tre torsdagskvällar under våren blir det Samtal i Latinskolan. Församlingens diakoner och diakoniassistent inleder med kortare föredrag och leder därefter samtalen. Kommande tillfälle är den 18 april.

Boksamtal i Kyrkstugan, Sövestad

Gillar du att prata med andra om en bok du läst? Då ska du hänga med på "Boksamtal". Tre onsdagskvällar under våren står på programmet. Du behöver föranmäla dig. Kommande tillfälle är den 3 april.

Vattnet på kyrkogårdarna

Eftersom vädret fortfarande är kallt, med minusgrader vissa nätter, måste vi ha vattnet på kyrkogårdarna avstängt ett tag till.

Trasig fontän på Västra kyrkogården

Vattenanläggningen på Västra kyrkogårdens minneslund har ett stort läckage. Eftersom den är i ett dåligt skick går den inte att laga utan behöver bytas ut.

Ljuslyktor på askgravplats

Ljuslyktor som är placerade på askgravplatser får bara vara kvar till och med påsken. Den 3 april tas de bort.

Sinnesromässa i Klosterkyrkan

Välkommen på sinnesromässa! Ojämna veckor klockan 18.30 i Klosterkyrkan är tid och plats som gäller. OBS! Första sinnesromässan i juni är flyttad till måndagen!

Da Capo-kören övar, ledd av Lisa Hesselbom

tillTro nummer 1/2024

Här hittar du delar av församlingstidningen i textform. Vill du hellre ha den i pappersform? Kontakta vår församlingsexpedition, eller kom till Klostergården och hämta ett exemplar.

Aktuellt från Ystad-Sövestads församling

21 mars: Samtal i Latinskolan

Publicerad:

Start klockan 18.30. Kvällens tema är "Att vara sin familj – den roliga och den oroliga familjen". Samtalsledare är diakoniassistent Glen Eliasson.

1 april: Musikgudstjänst i Klosterkyrkan

27 mars: Passionsandakt i Mariakyrkan

Publicerad:

Stabat Mater, komponerad av Pergolesi, framförs av sångare, musiker och dansare.

25 mars: Passionsandakt i Mariakyrkan

Publicerad:

Med sång och musik ur Jesus Christ Superstar.

Vattnet på kyrkogårdarna

Publicerad:

Be en bön. Låt hoppet växa.

Till bönewebben
Att som dopbarn få känna på dopvattnet är en härlig känsla.

Dags för dop?

När ni vill döpa ert barn ringer ni vår expedition och bokar tid för dop och dopsamtal med en präst.

Vigsel i Ystad

Går ni i bröllopstankar? Vare sig ni funderar på vigsel eller kanske att få ert äktenskap välsignat, kontakta oss så berättar vi mer!

Vid begravningen strör prästen mull över kistan.

Begravning

Bokningar av begravningar görs lättast genom att anlita en begravningsbyrå. Har du övriga frågor kring begravning går det bra att ringa till vår expedition på 0411-692 00.

Någon att prata med

Ibland behöver man någon att prata med. I Svenska kyrkan Ystad-Sövestads församling finns möjlighet att få samtala med präst eller diakon, enskilt eller i grupp.

En man med stor ryggsäck går mellan kyrkbänkarna i Uppsala domkyrka.

Bli medlem

Du kan bli medlem i Svenska kyrkan oavsett om du har varit medlem tidigare eller inte. När man vill bli medlem i Svenska kyrkan är det framförallt sin församling som man blir medlem i. Här finns alltid en plats för dig.

En kvinna står utomhus och spelar gitarr för en grupp barn.

Anledningar att vara medlem

De flesta kommer ibland i kontakt med Svenska kyrkan. Det kan vara när livet känns som bräckligast eller absolut bäst. Oavsett när ska mötet med kyrkan stärka och ge hopp. Du som medlem gör det möjligt!

Garn.

Skicka och sticka – ett värmande koncept

Gillar du att sticka? Vill du hjälpa någon annan? Då är "Skicka och sticka" rätt för dig. Vi står för garnet, du står för tillverkningen. Tillsammans värmer vi varandra.

Uppslagen förbönsbok dekorerad med blomsterbukett. I bakgrunden syns Sjukhuskyrkans symbol.

Sjukhuskyrkan

Sjukhuskyrkan är till för dig som är patient, anhörig eller anställd vid Lasarettet i Ystad. När du vill prata med någon, behöver någon som lyssnar eller delar din oro, när du önskar förbön eller vill fira nattvard, finns vår sjukhuspräst där för dig.

Molly-filmer

Molly är vår frågvisa och nyfikna docka som både i gudstjänster och på film ger oss sina tolkningar på tillvaron.