Lukas och Sigrid Renklint kramas utomhus

Talarkvällar i Tomaskyrkan

Några gånger under terminen bjuder Tomaskyrkan på föreläsningar med en gäst. Gästen har en intressant bakgrund och pratar om ett aktuellt ämne. Fri entré!

Våren 2024

Plats:
Tomaskyrkan
Dag & tid: Tisdagar enligt nedan kl 18:30-19:30
Kontakt: Annika Andgrim, 021-40 38 09, annika.andgrim@svenskakyrkan.se
Fri entré! Kaffe finns till försäljning från kl. 18.

Tisdag 13/2 Talarkväll med Lisa Nyman
Att bryta sig loss - en berättelse om mod!

Lisa berättar om hur det är att växa upp i en sekt och hur det är att bryta upp från en sluten samhällsintrovert gemenskap. Med sin berättelse vill Lisa inspirera andra till modiga beslut där skuld, skam och att du måste tro och tycka som någon annan bestämt kan förlösas till en frisk och sund förståelse av samhället, religion och livet.

Tisdag 16/4 Talarkväll med Lukas Renklint och Sigrid Renklint
Trans - en resa för hela familjen

”Vi har inte valt det här, ingen av oss. Det stod aldrig testosteron på önskelistan, inte kirurgi och absolut inte kränkande protokoll från Socialstyrelsen. Vi har inte rest hit den här platsen kom till oss. Detta är vårt land nu, vår stolta nation. Vi hissar vår flagga, lär oss språket. Bevakar våra nya gränser, byter ritualer. Vi kan inte leva bortom den här platsen, där vi är.

Hur det känns som mamma undrar du. Precis som det känns som mamma i alla länder, i alla tider. Man kan bara hoppas, be till någon gud, steka sina pannkakor, förklara allt man vet. Krama om sin unge.

När ett barn kommer ut som trans förändras familjen. Alla måste på ett eller annat sätt följa med i transitionen. Vi vet att det inte är lätt, även när alla vill väl.”
Sigrid och Lukas Renklint berättar om deras gemensamma resa, för att stötta andra på samma resa.

Talarkvällar & föreläsningar

Ta del av spännande, intressanta föreläsningar med både kända och okända talare och inspiratörer. Här hittar du vitt skilda teman i föreläsningsserier som sker på olika platser i Västerås.

Giddefredag

Vuxen kväll

Sång i kör, fördjupning, hantverk och meditation eller musik- och talarkvällar. Kvällsaktiviteterna går både på djupet och bredden.