Talarkvällar & föreläsningar

Ta del av spännande, intressanta föreläsningar med både kända och okända talare och inspiratörer. Här hittar du vitt skilda teman i föreläsningsserier som sker på olika platser i Västerås.

Lukas och Sigrid Renklint kramas utomhus

Talarkvällar i Tomaskyrkan

Några gånger under terminen bjuder Tomaskyrkan på föreläsningar med en gäst. Gästen har en intressant bakgrund och pratar om ett aktuellt ämne. Fri entré!

Nyfiken på

Välkommen till en kväll med gemenskap, mat och möten. Tillsammans lär vi känna hembygden kring Viksängskyrkan genom personliga berättelser av de som lever och verkar här.

Giddefredag

Under några fredagar varje termin gästas vi av olika personer som delar med sig av sina tankar och sin favoritmusik.

Ett samtal pågår på en upplyst scen framför sittande publik.

Mikaeli möter

Maria Agstam Häggkvist i samtal med en intressant person. Samtalet ramas in med personens favoritmusik.

Föreläsningar i Västerås domkyrka

Lär dig mer om Julen och Lucia och vad Stockholms blodbad har med Västerås domkyrka att göra och mera i höstens föreläsningsserie.

Vart tar de döda vägen?

Föredragsserie om föreställningar, riter och praktikaliteter när det gäller döden. Föredragen hålls kl 18 i Hörsalen, Västmanlands läns museum, Karlsgatan 2, Västerås. Fri entré. Drop in.

Giddefredag

Vuxen kväll

Sång i kör, fördjupning, hantverk och meditation eller musik- och talarkvällar. Kvällsaktiviteterna går både på djupet och bredden.