Nyfiken på
Foto: Alex Giaconini/Ikon

Nyfiken på

Välkommen till en kväll med gemenskap, mat och möten. Tillsammans lär vi känna hembygden kring Viksängskyrkan genom personliga berättelser av de som lever och verkar här.

Våren 2024

Plats: Viksängskyrkan
Dag och tid: Onsdagar enligt nedan kl 17-20
Kontakt: Per Wilder, 021-81 46 60, per.wilder@svenskakyrkan.se

31/1 Nyfiken på vår hembygd i framtiden.

Carl Arnö, stadsbyggnadsdirektör Västerås stad, spanar och talar om framtiden för det stora område som Viksängs församling utgör: från Västra holmen i väster till E18 i öster, från Steam Hotel i norr till södra Björnö i söder.

21/2 Nyfiken på världens mest klimatpositiva hus

Hans Eek berättar om visionen och driv bakom "Världens mest klimatpositiva hus" som finns på Östermälarstrand.

27/3 Nyfiken på Eken, härberget på Viksäng

En kväll om Eken, Härberget på Viksäng, och vad civilsamhället gör för människor som sitter fast i beroende eller är hemlösa.

24/4 Nyfiken på Lasse Färnlöfs plats

Lasse Färnlöfs plats heter torget som ligger vid Mälarens strand nedanför Viksängskyrkan. En afton där vi genom ord och ton av Lasses son Jonas får fördjupa oss i Lasse och hans musicerande.

Nyfiken på är samlingsnamnet för kvällar av gemenskap, mat och möten i Viksängskyrkan under hösten 2023. Möt spännande föreläsare, njut av en bit mat och gemenskap med gamla och nya bekanta mellan kl 17-19, fyra onsdagar på höstterminen.

Kvällarna inleds kl 17 med en inledande måltid. Därefter tar vi del av en inspirerande föreläsning som vi samtalar om innan kvällen avslutas med mässa. Det är självklart valfritt att delta i delar av eller hela programmet allt efter önskemål.

Hållpunkter för Nyfiken på-kvällarna
Kl17–17.50 Mat i form av soppa med bröd till självkostnadspris i Valen-salen, Församlingshemmet Arken.
Kl 18–18.50 Nyfiken på-pratet. Föreläsning mellan 18-18.30.
Frågestund mellan kl. 18.30-18.50 i Viksängskyrkan.
Kl 19 Mässa (Gudstjänst med nattvard) i Viksängskyrkan.

Talarkvällar & föreläsningar

Ta del av spännande, intressanta föreläsningar med både kända och okända talare och inspiratörer. Här hittar du vitt skilda teman i föreläsningsserier som sker på olika platser i Västerås.

Giddefredag

Vuxen kväll

Sång i kör, fördjupning, hantverk och meditation eller musik- och talarkvällar. Kvällsaktiviteterna går både på djupet och bredden.