Algutstorp församling

Algutstorps församling består, förutom av Vårgårda samhälle, av Landa och Södra Härene. I församlingen finns fem kyrkor - Algutstorp k:a, Kullings-Skövde k:a, Landa k:a, S.Härene k:a, och Centrumkyrkan.

I församlingen bor c:a 6000 personer, varav c:a 80% tillhör Svenska kyrkan.
Församlingens område utvidgades den 1 januari 2002 när den slogs samman med Kullings-Skövde församling, Södra Härene församling och Landa församling. Vårgårda är ett expansivt samhälle med goda kommunikationer, eftersom både västra stambanan och E20 passerar.
Skolor från förskola till lärocenter med högskolestudier finns i samhället.
Här finns också ett rikt föreningsliv, där bl a fotoklubben är Nordens största fotoklubb.
Församlingen vill genom sina olika verksamhetsgrenar möta människor och visa på Jesus Kristus som ett livsalternativ.

Kyrkorna i Algutstorps församling
Algutstorp kyrka - troligtvis en 1100-talskyrka. Altartavla, predikstol och mässkrud från 1600-talet. Kyrkklockan - Maria Magdalena - är gjuten 1536.
Kullings-Skövde kyrka - troligtvis en 1100-talskyrka. Renoverad och handikappanpassad 2007-08. Återinvigdes Annandag påsk 2008. Madonnabild från 1200-talet och ett triumfkrucifix som är något yngre.
Södra Härene kyrka - uppförd 1910, sedan den gamla brunnit ner. Trädörren - med järnbeslag daterad till 1300-tal - från den gamla kyrkan finns i bevarad.
Landa kyrka - en av de mindre kyrkorna i stiftet. Troligen uppförd under 1600-talet.Centrumkyrkan - Algutstorps församling och EFS-föreningen har ett samverkansavtal.
Länk

Södra Härene kyrkoruin - 1200-tal.
Tumbergs kyrkoruin - murrester från en medeltida kyrka.