Foto: Varabygdens församling

Gravskötsel

Behöver du hjälp med plantering och skötsel av gravplatsen?

Så här sköts gravarna

Vi kan hjälpa till med skötsel av gravrabatten (grundskötsel). Utöver det kan vi erbjuda vår-, sommar- och höstplantering.

Före allhelgonatiden täcker vi gravrabatterna med granris om man beställt det. Vi lägger också ut vinterdekorationer och tänder ljus.

Utöver detta kan vi hjälpa till med vissa arbeten med gravvården såsom tvätt av sten och riktning av gravvården om det behövs.

Grundskötsel

På våren städar vi gravplatserna. Under säsongen putsar och rensar vi rabatten, tar bort lösa blommor i vas när de vissnat, vattnar, krattar, klipper gräs och häckar.

Vårplantering

Vi planterar vanligtvis kring vecka 16 men beroende på väder kan arbetet flyttas. Vill man vara säker på att få blommor på graven till påsk, kan man beställa lösa blommor.

Sommarplantering

Vi planterar sommarblommor under vecka 24. I samband med detta förbättras jorden i planteringsytan. Blommorna sitter kvar till mitten av september om de inte fryser ner innan.

Beställning av gravskötsel

Kontakta kyrkogårdsförvaltningen via telefon, e-post eller besök för att beställa och teckna ett gravskötselavtal.

Vit ängel med guldfärg på hår och vingar vilar på gravsten.

Gravskötselavtal

Så här sköter vi gravplatserna - tjänster, taxor och regelverk.

Vita planterade blommor på en grav.

Att ansvara för en grav

En person som var folkbokförd i Sverige innan den avled, har rätt att få begravas på en av våra allmänna begravningsplatser.

Kyrkogårds- och fastighetsförvaltning