Ditt medlemskap

Svenska kyrkan har höga krav och ambitioner som förvaltare. Som medlem finns mycket att vara tacksam för både lokalt och globalt. Kyrkans arbete redovisas noga. Här är några exempel på vad ett medlemskap ger.

Många är så tacksamma för ditt medlemskap!

Ditt medlemskap har bidragit till att Svenska kyrkan och Varabygdens församling har kunnat genomföra socialt arbete både lokalt och ute i världen.

Våra diakoner gör stora insatser när samhällets möjligheter inte alltid räcker till eller når fram.

Alla våra medarbetare arbetar för att ge människor en erfarenhet av Guds omsorg i sina liv på många olika sätt. I våra gudstjänster, barn- och ungdomsaktiviteter, lunch- och fikagrupper, Second hand-verksamhet etc ges fantastiska tillfällen för människor att uppleva glädje, gemenskap och Guds omsorg.

Du har alltid någon att prata med under livets alla tänkbara situationer och kan veta att tystnadsplikt råder hos våra präster och diakoner.

Den som blir sjuk på utlandssemestern eller får andra problem på resan, finns Svenska kyrkan där med ett extra hem och en mötesplats.

Jourhavande präst är en tjänst som allt fler söker sig till idag.

Jourhavande präst finns över hela landet och i jouren arbetar både kvinnor och män i alla åldrar anställda i Svenska kyrkan. Möjligheten att få prata med en jourhavande präst har funnits i över 60 år.

Länk till mer information om Jourhavande präst!

Anmälan om inträde

Anmäl inträde genom personligt besök då du fyller i en blankett på plats eller så kan du använda formuläret nedan (för egen utskrift och inlämning genom besök eller brev).

Varmt välkommen till vår gemenskap!

Dina uppgifter

Var vänlig markera de svar som är aktuella

Vill du inte vara med längre?

Om du inte vill vara med längre vill vi att du ska veta att du inte behöver betala något alls för det. Det finns oseriösa aktörer som försöker övertala människor att lämna Svenska kyrkan och skickar fakturor för detta. Kontakta oss direkt så blir allt rätt, utan obehagliga överraskningar!

Att lämna Svenska kyrkan ha konsekvenser som du eller dina anhöriga kanske inte riktigt tänkt på. Vi ber dig därför läsa igenom vår informationsbroschyr om utträde. Du kan få den gratis hos oss på kansliet eller ladda ner den här nedan.

Vi önskar förstås att du stannar kvar av många skäl. Några av dem är att vi behöver ha med dig för att utvecklas och göra ännu mer gott arbete. Vi behöver dig för att påverka oss inifrån. Den möjligheten går förlorad, liksom möjligheten för alla dem som stannar kvar att fortsätta göra ett värdefullt arbete för fler som behöver oss. Men vi respekterar ditt val.

Du är ändå alltid välkommen tillbaka!

Ladda ner vår informationsbroschyr om vad utträde innebär!