Begravningsombudet

Begravningsombudet i Vara kommun

Begravningsverksamheten med ombud

Vårt uppdrag

Svenska kyrkan är huvudman för begravningsverksamheten för alla medborgare på svenska statens uppdrag i Varabygden.

Ansvaret gäller att anordna och hålla allmänna begravningsplatser inom ett avgränsat område. Vi ska även anordna särskilda begravningsplatser för människor med annan tro än den kristna.

Ombud för den som inte är medlem i Svenska kyrkan

För personer folkbokförda i Vara kommun har Länsstyrelsen utsett Egon Frid, Vara kommuntill begravningsombud och är ombud för dem som inte är medlemmar i Svenska kyrkan.

Begravningsombudets uppgifter

Begravningsombudet ska samråda med huvudmannens revisor om huvudmannens årsredovisning med krav på särredovisning. Om brister upptäcks, ska detta meddelas till kammarkollegiet. Detta sker i samband med att begravningsombudet tillstyrker eller avstyrker huvudmannens kostnadsberäkning.

För att begravningsombudet ska kunna sköta sitt uppdrag krävs tillgång till samtliga handlingar för begravningsverksamheten. Ombudet har även rätt att närvara vid församlingens sammanträden i de delar som rör begravningsverksamheten.

Ett begravningsombud ska även:

• Granska att begravningsavgiften går till begravningsverksamhet.
  • Granska hur begravningsverksamheten fungerar för dem som inte tillhör Svenska kyrkan och undersöka vad de har för önskemål.
  • Ge förslag på vad huvudmannen kan göra för att tillgodose önskemålen från dem som inte tillhör Svenska kyrkan.
  • Informera dem som inte tillhör Svenska kyrkan om din verksamhet och hålla kontakt med andra trossamfund.

Kammarkollegiets information till begravningsombud

Begravningsombud för Varabygdens församling:

Egon Frid

E-post: egon.frid@telia.com