Foto: Anders Damberg/Geobild

Svante, Nils och Erik Sture

Sturemorden och kung Erik XIV.

Svante, Nils och Erik Sture och deras dramatiska död har lämnat flera spår i domkyrkan. År 1567 lät kung Erik XIV fängsla sju adelsmän på Uppsala slott. Kungen misstänkte att de planerade att ta ifrån honom makten. Fem av adelsmännen mördades, en av dem ska kungen själv ha dödat.

Tre personer från släkten Sture miste sina liv samtidigt: Svante Stensson Sture och hans söner Nils och Erik. Änkan och de unga männens mor Märta Leijonhufvud tog vara på kläderna de anhöriga burit när de mördades och lät förvara dem i domkyrkan. De visas i museet Skattkammaren och är världens enda herrdräkter från renässansen som bevarats i sin helhet.

De mördade begravdes i domkyrkans Maria Magdalena-kapell, därför kallas det rummet sedan dess för Sturekoret.

I Skattkammaren kan du se Sturarnas blodiga kläder

Kronor i Skattkammaren

Skattkammaren

Världens enda bevarade festklänning från medeltiden, världsunika renässansdräkter som minner om en viktig händelse i svensk historia, kungliga begravningsregalier och Gustav Vasas svärd kan du se i Skattkammaren.

Läs om fler människor i domkyrkan här