Birger Persson

Far till heliga Birgitta, svensk storman och lagman över Uppland. Medförfattare till Upplandslagen.

Birger Persson (död 1327) var riddare och lagman i Uppland i slutet av 1200-talet och början 1300-talet. Bland annat var han med när Upplandslagen nedtecknades 1296. Han var också riksråd och hade stor makt både politiskt och ekonomiskt.

Den heliga Birgittas far

Birger Persson och hans hustru Ingeborg Bengtsdotter fick sju barn, de flesta dog unga. Dottern Birgitta (1303–73) är den kanske mest kända medeltidssvensken, den heliga Birgitta.

Unik gravsten

Gravstenen i domkyrkan beställde Birger Persson förmodligen i nuvarande Belgien, i samband med att han gjorde en pilgrimsresa till Spanien 1321.

Läs om fler människor i domkyrkan