En präst och två pedagoger leder sånmg i domkyrkans högkor med en församling bestående av många små barn och deras föräldrar. Vi ser barnen från bakom ryggen på de medverkande.
Foto: Alex Giacomini / IKON

På gång

Vad händer just nu i Uppsala domkyrka? Här kan du läsa om aktuella konserter, gudstjänster, samtal, högtider och allt annat som året runt får vår katedral att leva.

Aktuellt Uppsala domkyrka

Organistens Pontus Leitz i mörk kostym i glasögon till vänster och Ruffattiorgelns guldglänsande pipor till höger.

Leitz spelar Liszt, Idenstam och Bach på Ruffatiorgeln

Njut av orgel- och körmusik med fri entré i Uppsala domkyrka på lördagar kl 11.30. 20 april ger Pontus Leitz en solokonsert på Ruffattiorgeln då han spelar musik av bland andra Franz Liszt, Gunnar Idenstam, J S Bach och Louis Vierne.

Ellinor Skagegård och Mikael Kurkiala på varsitt svartvitt porträtt.

Spännande författarmöten med Skagegård och Kurkiala

Under våren gästar aktuella författare domkyrkan för att tala om sina böcker och författarskap. Lördag 11 maj kl 10.00 möter vi Ellinor Skagegård och Mikael Kurkiala och får dessutom höra musik framförd av gitarristen Anders Emtell.

En staty av en ängel som smälter ihop av ett astronomiskt foto av antimateria som skimrar rött och gult i mörker.

Katedralakademin reder ut frågor om änglar och antimateria

Patrik Adlarson, docent i fysik, föreläser i Katedralkaféet måndag 22 april kl 18.15.

Var med om Barnens kyrka fredag 17 maj

Kom och delta i Barnens kyrka. Vårterminen 2024 ses vi fyra fredagar kl 10.00 då högkoret i domkyrkan fylls av sångglädje, rörelse, berättande och bön för de yngsta.

En flöjtspelande ängel i grön dräkt, en av flera valvmålningar i Uppsala domkyrkas mittskepp.

Upplev "Förklädd gud" i konsert på nationaldagen

Uppsala domkyrkas ungdomskör, S:t Matteus symfoniorkester och solister framför Lars-Erik Larssons klassiker i sin helhet torsdag 6 juni kl 15.00.

Två porträtt på musikerna Robert Bennesh t v i skjorta och slips och Johan Hammarström t h i runda hornbågade glasögon i gatumiljö.

Två nya musiker välkomnas till Uppsala domkyrka

Robert Bennesh och Johan Hammarström ser fram emot att från och med i höst få bidra till och vidareutveckla ett rikt musikliv i Nordens största katedral.

Välkommen till Aftonsång på svenska eller engelska i Uppsala domkyrka

Domkyrkans goss- och flickkörer ger musikaliskt liv åt helgernas särskilda eftermiddagsgudstjänster under hela våren.

En digitalt framställd akvarellmålning av kyrka i solnedgång. Himlen har vacker rosa toning och solen skiner bakom kyrktornet mellan molnen som skingrat sig. Fyra personer går mot kyrkan. De har varsin ryggsäck på sig.Landkskapet omkring dem blommar och ser nästan lite drömskt ut i den akvarellfärgade solnedgången.

Information om vad som gäller för väskförbud i Svenska kyrkan Uppsala

Polismyndighetens beslut att införa ett väskförbud på större evenemang i Sverige omfattar i dagsläget inte gudstjänster och konserter i kyrkan. Här kan du läsa mer.

Visningar av Uppsala domkyrka

Att delta i en guidad visning av domkyrkan eller museet Skattkammaren gör ditt besök extra minnesvärt. Titta i lugn och ro medan guiden berättar och svarar på frågor.

Bra att veta inför besöket i Uppsala domkyrka

Inför ditt besök

Välkommen till Uppsala domkyrka. Här hittar du den information du behöver inför ditt besök i Uppsala domkyrka.