Foto: Jim Elfström

På gång

Vad händer just nu i Uppsala domkyrka? Här kan du läsa om aktuella konserter, gudstjänster, samtal, högtider och allt annat som året runt får vår katedral att leva.

Om du inte ser innehållet i webbkalendern längre ner på sidan hittar du de närmaste veckornas program för domkyrkan och övriga kyrkor i Uppsala här.

Aktuellt Uppsala domkyrka

Ulric Andersson ler glatt på ett porträtt som är infällt över Åkermanorgelns ståtliga pipor.

Från Bach och Stanley till Jarrett och Thalmen-Ball på Åkermanorgeln

Njut av orgel- och körkonserter med fri entré i Uppsala domkyrka på lördagar kl 11.30. 16 mars kan du lyssna till domkyrkoorganist Ulric Andersson.

Ett grönt löv spirar mot en mörk bakgrund där de färgade rutorna i ett av Uppsala domkyrkas fönster anas.

Påskfirandet i Uppsala domkyrka

Från död till liv, från mörker till ljus, från förnedring till försoning. Välkommen att vara med om Stilla veckan samt fira påsken och uppståndelsen i domkyrkan, på plats och via livesändningar.

En törnekrona belyst i dramatiskt rött  och blått svävar fritt mot mörk bakgrund.

Upplev påskens drama i Johannespassionen

Se och hör Collegium Cantorum, Stefanoskören, Drottningholms barockensemble, Jeanette Köhn m fl framföra Bachs körverk i Uppsala domkyrka lördag 23 mars kl 18.00.

Fyra svartvita proträtt av författarna som nämns i nyhetstexten.

Spännande författarmöten under våren

Christoffer Karlsson, Negar Naseh, Ellinor Skagegård och Mikael Kurkiala gästar domkyrkan för att utifrån aktuella teman tala om sina böcker lördagarna 6 april och 11 maj.

Texten "Te Deum Laudamus" mot balkgrund av ett par händer som rör sig framför en dunkelt upplyst gardin i dovt blått. Till höger porträtt på solisterna och kören som nämns i nyhetstexten.

1600-talets Versailles får nytt liv med stjärnspäckat sällskap i unik konsert

Tillsammans med internationellt välkända solister som Helena Ek, Leif Aruhn-Solén och Jorge Navarro-Colorado samt orkestern Rebaroque framför Uppsala Domkyrkokör barockmästaren de Lalandes musik i Milke Falcks sista stora konsert i domkyrkan 14 april kl 18.00.

Detalj av ett kopparstick där Jesus ansikte framträder med ett fint spiralmönster ingraverat över motivet.

Utställning: Ur rätt vinkel uppstår miraklet

Leif Elggrens målningar och en etsning visas i Uppsala domkyrka 24 februari - 24 mars med inledande vernissage lördag 24/2 kl 15.00.

Välkommen till Aftonsång på svenska eller engelska i Uppsala domkyrka

Domkyrkans goss- och flickkörer ger musikaliskt liv åt helgernas särskilda eftermiddagsgudstjänster under hela våren.

En digitalt framställd akvarellmålning av kyrka i solnedgång. Himlen har vacker rosa toning och solen skiner bakom kyrktornet mellan molnen som skingrat sig. Fyra personer går mot kyrkan. De har varsin ryggsäck på sig.Landkskapet omkring dem blommar och ser nästan lite drömskt ut i den akvarellfärgade solnedgången.

Information om vad som gäller för väskförbud i Svenska kyrkan Uppsala

Polismyndighetens beslut att införa ett väskförbud på större evenemang i Sverige omfattar i dagsläget inte gudstjänster och konserter i kyrkan. Här kan du läsa mer.

Visningar av Uppsala domkyrka

Att delta i en guidad visning av domkyrkan eller museet Skattkammaren gör ditt besök extra minnesvärt. Titta i lugn och ro medan guiden berättar och svarar på frågor.

Bra att veta inför besöket i Uppsala domkyrka

Inför ditt besök

Välkommen till Uppsala domkyrka. Här hittar du den information du behöver inför ditt besök i Uppsala domkyrka.