Kvinnor i olika åldrar som ägnar sig åt handarbete på stick-kafé
Foto: Jessica Segerberg /Ikon

Skapande verksamhet

Syförening, bakning eller akvarellmålning - vad passar bäst för dig? Dela glädjen att skapa med dina händer.

Gottsunda kyrkliga syförening

Torsdagar (jämna veckor) kl. 13-15, i Nyrénsalen, Gottsunda kyrka
Handarbeta tillsammans och dela glädjen att skapa med dina händer. Syföreningen är en helt ideell verksamhet inom församlingen och vårt mål är att samla in pengar till diakonal verksamhet i Gottsunda. Vi arbetar med broderier, stickning, virkning och sömnad. De färdiga alstren säljs vid två tillfällen under året i kyrkans församlingssal. Nya medlemmar hälsas varmt välkomna!
Träffarna avslutas med en kort andakt.

Kontakt:

Frideborg R Hagman, tfn. 018-30 25 70.

Katedralkaféet vid Domkyrkoplan

Kreativt skapande, handarbete som friskfaktor

Onsdagar ojämna veckor i Katedralkaféet
Handarbete har flera fördelar för hälsan förutom att det är roligt. Onsdagarna 13 och 27 september kl. 17.30–19.30 har vi Slöjd-AW i Katedralkaféet.
Ta med något att göra, kanske har du något oavslutat projekt hemma eller vill ha hjälp att börja på något nytt. Ibland har vi tema med inbjudna gäster, i höst fokuserar vi lite extra på stickning om du vill passa på att lära dig det eller utveckla det du redan kan. Det går också bra att komma enbart för samvaro.

Slöjd-AW fortsätter sedan ojämna onsdagar under höstterminen. Verksamheten är gratis och vi bjuder på kaffe/te. Lokalen fungerar bra för rullstolar och rullatorer. Välkommen!

Detta är ett samarbete mellan Domkyrkoförsamlingen och Uppsala Hemslöjdsförening.

Lötenkyrkan

Hantverkscafé

Första söndagen i månaden 18.00 - 20.00 : 5/2, 5/3, 2/4, 7/5 och 4/6 Lötenkyrkan

Ta med ditt hantverk, njut av en kopp kaffe och ta tillfället i akt att samtala och skapa tillsammans med andra som tycker om att arbeta med händerna! Stickning, virkning, måleri eller något annat - du bestämmer vad du vill ta med dig.

Sankt Pers kyrka

Hantverksträff

Torsdagar kl 13.00-15.00. Vi träffas och inleder med andakt och fika. Sedan fortsätter gemenskapen. Du som vill kan då ägna dig åt
kreativt skapande. Första tillfället 2023 är den 19 januari.

gunilla.risberg@svenskakyrkan.se, 018-430 36 34

Sankta Maria kyrka

Stilla måndagar med skapande

Måndagar jämna veckor kl 10.00-13.00. Välkommen till en möjlighet att skapa, dela gemenskap i både tystnad och samtal samt vara med i en andakt. Material finns på plats och vi bjuder på fika. Första tillfället våren 2024 är 8 januari.

Preloved – Sy om och tänk om

Varannan måndag, udda veckor, kl 13–15. Start 15 januari 2024. Rädda dina favoritplagg då vi syr om dem tillsammans. Samtal om en hållbar livsstil – vi inspireras och får tips – för planetens skull.

lena.bergcoutts@svenskakyrkan.se, 018-430 37 01

Vaksala kyrkcentrum

Broderigruppen Korsstygnet

Vi träffas torsdagar jämna veckor mellan 12 januari och 18 maj kl 12.30-15 i Vaksala kyrkcentrum.

Välkommen att lära dig mer om broderi, material och metoder. Kom
och låt dig inspireras! Det går bra att komma en eller flera gånger!

Margareta Wedin, tfn. 070-319 42 32