Foto: Bert Leandersson /Ikon

Gottsunda församling

Brokig mosaik av möten och människor i stans södra ände.

Kyrkor och kapell i Gottsunda församling

Gottsunda kyrka

Luft, rymd och liv i gudstjänster och aktiviteter.

Ingången till Sunnersta kyrka. Solen som skiner på dörren silas genom tallgrenar.

Sunnersta kyrka

En timrad mötesplats i dalastil.

Aktuellt i Gottsunda församling

Långfredagsgudstjänst i Sunnersta

Välkommen på Långfredagsgudstjänst i Sunnersta kyrka och lyssna på Stabat mater en hymn av Giovanni Battista Pergolesi.

Påsk i Gottsunda församling

Fira påsken och gå på påskgudstjänster i Gottsunda församling! Här hittar du alla påskens mässor och gudstjänster i Gottsunda församling.

Körsångardag med Anders Nyberg

Välkommen på en inspirerande Körsångardag den 20 april! Vi är stolta över att presentera Anders Nyberg, en framstående kördirigent, kompositör, förläggare och poet, som vår gästdirigent för dagen.

Jazzcafé med Ripenberg & Hugardt

22 mars är det dags för vårens sista Jazzcafé i Gottsunda kyrka. Gästar gör Uppsaladuo Ripenberg & Hugardt. De har en bred jazzrepertoar med tolkningar av allt från klassisk swing, ballader, latin samt pärlor ur den svenska visskatten.

Ny Musik i Kyrkan

Nu inleds festivalveckorna med Ny Musik i Kyrkan i Gottsunda församling, där vi uppmärksammar vår tids musik! Läs mer och ta del av programmet här.

Existentiell modern musik - Joel Gabrielsson

Kom och lyssna till akustisk elektro avant pop i Sunnersta kyrka den 23 mars. Joel Gabrielsson ger en fusion av en ljudvärld där atmosfärisk kammarpop och singer-songwriter-element förenas till en suggestiv helhet.

Franciskusmässan

Välkommen till en stillsam mässa inspirerad av klosterspiritualitet den 29 februari, 25 april och 23 maj i Sunnersta kyrka.

Vägmärkesmässa

Välkommen på Vägmärkesmässan! En Gudstjänst där ord och toner förenas för att skapa en gudstjänst som hyllar livsresan. I en gudstjänst byggd på texter av Dag Hammarskjöld i tonsättningar av Anders Widmark, bjuds alla in till en andlig och konstnärlig upplevelse.

Dags för vårens första Jazzcafé

8 mars drar Gottsunda kyrkas populära Jazzcafé igång på nytt. Tre fredagseftermiddagar i mars bjuds det på musik, glädje och allsång. Först ut är Fredrik Hermansson & Greger Fellin som bjuder på en jazzig eftermiddag med saxofon och piano.

Medlemmarna i Radbandet står på rad

Konsert med Radbandet och kören Voces

Konsert med Radbandet i Gottsunda kyrka tillsammans med kören Voces. En nyskriven Mässa för kör och jazzgrupp av Leif Österlund.

BLÅ TONER med Tobbe Brofall

Välkommen på Bluesafton i Gode herdens kapell tisdag 19 mars kl 19.00 med Tobbe Brofall! Låtar: Warm and tender love (av Percy Sledge) Dust my broom (av Elmore James) Key to the Highway (av Little Walter)

Konfirmation

Alla konfirmandgrupper i Uppsala finns samlade på konfawebben. Välkommen med i den grupp som passar dig. Nu kan du anmäla dig till 2023/2024.

Vigsel och bröllop

Planerar ni ert bröllop? Då har ni en dag framför er som ger minnen för livet. Här finns information om vigselgudstjänsten samt hur ni bokar kyrka och kommer i kontakt med en präst.

En bebis i dopklänning. Någon håller i barnets hand.

Dop

Barn, unga och vuxna är lika välkomna att döpas. Den som döps behöver inte prestera något eller förstå allting. Tvärt om – dopet är en gåva som vi får ta emot. Här hittar du information om hur det går till och hur du arrangerar ett dop.

Samtal med diakon eller präst i Gottsunda församling

Alla kan vi hamna i lägen då livet känns tufft och du är ledsen, orolig eller rädd. Då gör det skillnad att få samtala med någon som tar sig tid att lyssna på vad du tänker och känner. Präster och diakoner finns till hands för samtal. Alla präster och diakoner har tystnadsplikt.

Boka lokal i Gottsunda församling:

Kollage med Gottsundas tre församlingslokaler

Bokningsbara lokaler i Gottsunda församling

Här hittar du information om och bilder på de församlingslokaler du kan boka i Gottsunda församling.

Uppsala pastorat
751 08 Uppsala

Gottsunda kyrka
Valthornsvägen 15
756 50 Uppsala

Telefon 018-430 35 00 (växel)
gottsunda.forsamling@svenskakyrkan.se

Personal i Gottsunda församling

Gottsunda kyrka, Sunnersta kyrka och Gode herdens kapell.

Bokning och medlemsservice

Dop, vigsel, begravning, lokalbokning och medlemsärenden för Uppsala pastorat samt Danmark-Funbo församling.