En vit träkyrka i skymning.
Foto: Bert Leandersson /Ikon

Gottsunda församling

Brokig mosaik av möten och människor i stans södra ände.

Kyrkor och kapell i Gottsunda församling

Gottsunda kyrka

Luft, rymd och liv i gudstjänster och aktiviteter.

Ingången till Sunnersta kyrka. Solen som skiner på dörren silas genom tallgrenar.

Sunnersta kyrka

En timrad mötesplats i dalastil.

Aktuellt i Gottsunda församling

Församlingsdiakon till Uppsala pastorat

Du arbetar med barn/familj och unga i stadsdelen Gottsunda i södra Uppsala – i en mångkulturell församling med levande gudstjänstliv. Det här är en tjänst med bredd men den har extra fokus på konfirmander och unga. Du är öppen för människors olikheter, uppskattar mångfald och med diakonal blick arbetar du för att stärka människor i utsatthet. Sista ansökningsdag är 1 september 2024.

Gemenskap under tallarna

Välkommen till Sunnersta kyrka i sommar för en härlig stund av gemenskap och samvaro under tallarna! Under juni, juli och augusti bjuder vi in till ett avslappnat och trevligt möte varje vecka, där vi kan njuta av varandras sällskap och den vackra naturen.

Sommarmusik i Gottsunda församling

I juli och augusti får vi njuta av allt från klassisk operamusik, visor och folkmusik i Gottsunda kyrka och Sunnersta kyrkas sommarkonserter. Varmt välkomna!

En värld med andra värden

13–16 juni får du som bor i någon av Uppsala pastorats församlingar det senaste numret av tidningen Hopp. Här finns den att läsa och bläddra i direkt på webben. Tema: En värld med andra värden.

Anmälan har öppnat

Nu har anmälan till konfaåret 24/25 öppnat. Det finns grupper på vardagar, på helger, på lov och på sommaren. Grupper för dig som ska börja åttan men även för dig i nian, på gymnasiet eller som vuxen. Söker du en behovsanpassad grupp, ja då hittar du även det. Se här allt det som finns!

Ansökan om Sommarpass 2024

Ansökningsperioden för Sommarpass från Uppsala pastorats gåvomedel är nu avslutad.

Ett bildkollage med olika barn i förskoleåldern som leker och skapar inom- och utomhus på Svenska kyrkan Uppsalas förskolor.

Vill du bli vikarie hos oss?

Nu söker Duvan, Kyrkklockan, Prästgården, Solrosen och Vildrosen dig som är engagerad och flexibel och vill jobba i Svenska kyrkan Uppsalas förskolor.

Ringarlag i Ulleråker. Vill du vara med?

I Ulleråker ligger det vackra Gode Herdens kapell och en liten bit härifrån ett klocktorn. Sedan 2021 finns det också ett Ringarlag bestående av ideella som ringer i klockan enligt ett rullande schema.

”Mitt varmaste tack”

Söndag 3 september 2023 mottogs Matilda Helg som ny kyrkoherde i Uppsala pastorat och domprost i Uppsala stift. Här kan du se bilder från högmässan i Uppsala domkyrka och läsa Matildas hälsning.

En organist och en orgelelev sitter ner tillsammans vid Helga Trefaldighets kyrkas orgel och spelar tillsammans på manualernas tangenter.

Spela orgel - kan det vara något för dig?

Både barn, unga och vuxna är välkomna att prova på och kostnadsfritt ta lektioner i orgelspel.

Matilda Helg, ny domprost i Uppsala stift och kyrkoherde i Uppsala pastorat, tittar in i kameran.

Ny domprost i Uppsala pastorat

Tillsättningsnämnden i Uppsala stift har beslutat att utse Matilda Helg till ny kyrkoherde i Uppsala pastorat och domprost i Uppsala stift.

Konfirmation

Alla konfirmandgrupper i Uppsala finns samlade på konfawebben. Välkommen med i den grupp som passar dig. Nu kan du anmäla dig till 2024/2025.

Vigsel och bröllop

Planerar ni ert bröllop? Då har ni en dag framför er som ger minnen för livet. Här finns information om vigselgudstjänsten samt hur ni bokar kyrka och kommer i kontakt med en präst.

En bebis i dopklänning. Någon håller i barnets hand.

Dop

Barn, unga och vuxna är lika välkomna att döpas. Den som döps behöver inte prestera något eller förstå allting. Tvärt om – dopet är en gåva som vi får ta emot. Här hittar du information om hur det går till och hur du arrangerar ett dop.

Samtal med diakon eller präst i Gottsunda församling

Alla kan vi hamna i lägen då livet känns tufft och du är ledsen, orolig eller rädd. Då gör det skillnad att få samtala med någon som tar sig tid att lyssna på vad du tänker och känner. Präster och diakoner finns till hands för samtal. Alla präster och diakoner har tystnadsplikt.

Boka lokal i Gottsunda församling:

Kollage med Gottsundas tre församlingslokaler

Bokningsbara lokaler i Gottsunda församling

Här hittar du information om och bilder på de församlingslokaler du kan boka i Gottsunda församling.

Uppsala pastorat
Box 897
751 08 Uppsala

Gottsunda kyrka
Valthornsvägen 15
756 50 Uppsala

Telefon 018-430 35 00 (växel)
gottsunda.forsamling@svenskakyrkan.se

Personal i Gottsunda församling

Gottsunda kyrka, Sunnersta kyrka och Gode herdens kapell.

Bokning och medlemsservice

Dop, vigsel, begravning, lokalbokning och medlemsärenden för Uppsala pastorat samt Danmark-Funbo församling.