Foto: Henrik Viberg

Uppsala domkyrkoförsamling

Tre kyrkor och en katedral mitt i staden.

Kyrkor i Uppsala domkyrkoförsamling

Uppsala domkyrkas högkor

Uppsala domkyrka

Uppsala domkyrka, Sveriges rikshelgedom, började uppföras på 1270-talet och invigdes 1435. Under sju århundraden har miljontals människor sökt sig hit. Varmt välkommen att besöka Uppsala domkyrka.

Almtunakyrkan

Modernt, klosterlikt och barnvänligt.

Sankt Pers kyrka

Många möten i familjevänlig torgkyrka.

Vindhemskyrkan Sankta Birgitta

Sång, gudstjänst och förskola samsas i himmelskt gathörn.

Aktuellt i Uppsala domkyrkoförsamling

En leksaksåsna gungar från en upplyst kvist i ett träd  och blickar mot tittaren.

Barnen i centrum i Vindhemskyrkans vardagsgudstjänst under Stilla veckan

Tisdagarna 26 mars och 23 april kl 10.00 blir det sång, bön och kyrkfika med våfflor för de yngsta, deras familjer och alla andra som har möjlighet.

En banan skuren som en delfin nappar åt sig en reöd vindriuva mot blå bakgrund, omgiven av apelsinklyftor.

Musikalisk fruktsallad med S:t Pers kyrkas barnkörer

Nya toner och Rätta takter nappar åt sig Gullan och Dan Bornemarks godbitar i sin konsert lördag 23 mars kl 15.00.

Välkommen till barnloppis i Sankt Pers kyrka

Behöver ditt barn en ny jacka? Nya stövlar? En mer praktisk vagn? Välkommen till klädförsäljningen lördag 27 april kl 10-14 i Sankt Pers kyrka vid Kvarntorget.

Ett mörkhårigt barn i förskoileåldern håller upp ett guldgult våffelhjärta framför kameran.

Påskfest med våfflor, sång, pyssel och lek för de yngsta

0-5-åringarna får sitt eget firande i S:t Pers kyrka på skärtorsdagen 28 mars.

Blommande påskliljor framför ett mörkt kors i bakgrunden.

Påsken i Vindhemskyrkan, S:t Pers kyrka och Almtunakyrkan

Här hittar du de gudstjänster och andakter som firas under Stilla veckan och påskhelgen i domkyrkoförsamlingens stadsdelskyrkor.

Vi ser ur fågelperspektiv en kyrkorgels tre manualer och två violiner liggande på orgelpallen.

Ensemble Reprise spelar Bach, Beethoven och Corelli i Almtunakyrkan

Välkommen till Almtunakyrkan onsdagar kl 19.00 för att njuta av musik framförd av körer, solister och instrumentalensembler. 20 mars får vi lyssna till Ensemble Reprises stämningsfulla repertoar för piano, orgel och två violiner.

Uppsala domkyrkoförsamling

Domkyrkoplan 5-7
753 10 Uppsala
Telefon 018-430 35 00 (växel)
uppsala.domkyrko@svenskakyrkan.se

Personal i Uppsala domkyrkoförsamling

Uppsala domkyrka, Almtunakyrkan, Sankt Pers kyrka och Vindhemskyrkan.

Bokning och medlemsservice

Dop, vigsel, begravning, lokalbokning och medlemsärenden för Uppsala pastorat samt Danmark-Funbo församling.