En man sitter på huk i en kyrka och håller i ett dopljus. En liten flicka står framför och ler stort.
Foto: Jesper Wahlström /Ikon

Boka dop

Strängnäs domkyrkoförsamling med Aspö erbjuder kyrkor och kapell för dop på olika dagar och tider. Bokningen är öppen dygnet runt och alla dagar i veckan.

Om du själv eller ditt barn vill döpas - gör en bokning av tid och plats för dop.

Alla bokningar av dop som följer Svenska kyrkans ordning tas emot. Och det finns flera alternativ för dopgudstjänst i Svenska kyrkan att välja mellan. Läs mer här

Om personuppgifter i samband med dopet

I samband med bokning av dop sparas personuppgifter för att kunna hålla kontakt med er om dopet. Efter dopet förs uppgifterna in i kyrkobokföringen. Faddrarnas namn, men inga övriga personuppgifter, antecknas här.

När ett barn döps nämns namnen i en förbön i en söndagsgudstjänst en tid efter dopet. Den som inte vill det, ska meddela församlingsexpeditionen.

Vilken kyrka eller kapell?

Strängnäs domkyrkoförsamling har två kyrkor och ett kapell : Strängnäs domkyrka, Aspö kyrka och Sankt Petri kapell. Skriv i noteringar till en bokning om det gäller en önskan om dop i Aspö kyrka eller i Sankt Petri kapell.

Vanliga frågor och svar om dop

Kostar dopet något?
Dopet kostar dig ingenting om det arrangeras i din församlings kyrka. Präst, musiker och vaktmästare ingår.

Var kan mitt barn döpas?
De flesta dop i domkyrkoförsamlingen sker i domkyrkan men du kan också välja att få ditt barn döpt i Aspö kyrka eller S:t Petri kapell. Dopgudstjänsterna äger rum på lördagar eller söndagar.

Hur gammalt ska barnet vara?
Ofta är det små barn som döps vid några månaders ålder, men det finns inga regler för hur gammal en person ska vara vid dop. Det går också bra att syskon döps vid samma tillfälle.

Kan jag låna dopklänning?
I domkyrkoförsamlingen har vi flera dopklänningar till utlåning vid dop. Mer info om detta kan du få i samband med bokning av dop.

Finns lokal att hyra för dopkalas?
Dopfesten i kyrkan kan fortsätta med ett kalas efteråt, tillsammans med familj, släkt och vänner. Du har möjlighet att hyra Stora salen i Domherren - Kyrkans Hus för att ha dopfest. Lokalen bokar du enkelt samtidigt som du bokar dopet.

Kan mitt barn döpas även om jag själv inte är döpt?
Ja, det går bra. Om du inte är döpt och vill låta döpa ditt barn kan du, om du vill, även bli döpt själv.

Kan jag döpas som vuxen?
Barn, unga och vuxna är lika välkomna att döpas. Du behöver inte prestera något, tro på rätt sätt eller förstå allting. Tvärt om – dopet är en gåva som bara är att ta emot.

Gudstjänstordningen

Flera av delarna har olika alternativ som man kan välja på. Detta kan vara ordningen för er dopgudstjänst. Vi har lagt till kommentarer kring hur en del av det praktiska vanligtvis går till.

Ett föräldrapar, en präst och en bebis vid ett dop utomhus på vintern.

Dop

Vill du döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet är en fest för livet och en tradition som är lika fin oavsett om den som döps är ung eller gammal.

Om församlingen

Vi som arbetar i församlingen, hur du hittar till oss och hur du gör för att bli medlem.

Domherren Kyrkans Hus

Biskopsgränd 2, 645 30 Strängnäs, 0152-245 00