Nationell minneshögtid i Uppsala domkyrka

På Alla helgons dag, lördag 31 oktober hålls en nationell minneshögtid i Uppsala domkyrka. Medverkar gör kungaparet, representanter för myndigheter, sjukvård, religiösa samfund med flera. Riksdagens talman Andreas Norlén medverkar med ett inspelat tal. Minneshögtiden sänds direkt i TV4.

Allhelgonahelgen är tiden på året då många besöker landets kyrkogårdar för att tända ljus på gravar och i minneslundar. I år har oron och de sociala begränsningarna gjort det svårare att sörja och ge stöd åt varandra. Många människor har dött ensamma utan att deras närmaste har kunnat ta avsked. Begravningar och minnesstunder har inte kunnat genomföras som önskat. Utifrån rådande omständigheter har Ärkebiskop Antje Jackelén tagit intitiativ till en nationell minneshögtid.

- I tider av kris behövs gemensam samling där sorg och saknad men också hoppet kan komma till uttryck. Vi bär alla på erfarenheter av förluster. Det är viktigt att ge varandra utrymme för att sörja och för att bearbeta känslorna kring vår egen och andras död. Låt oss minnas gemensamt och vara måna om det som ger hopp, säger Antje Jackelén.

Programmet under minneshögtiden är uppbyggt kring Gabriel Faurés requiem där musiken varvas med ljuständning, textläsningar och tal av ärkebiskopen och talmannen.

Kungaparet medverkar vid ljuständningen. Representanter från Sveriges interreligiösa råd medverkar med bön och textläsning från olika religiösa traditioner.

Musiken framförs av Uppsala katedralsångare tillsammans med musiker från Västerås Sinfonietta och Uppsala kammarorkester. Solister är Karin Ingebäck och Anders Larsson. Dirigent är Ulric Andersson.

Minneshögtiden, med det fullständiga namnet Nationell minneshögtid i pandemitid - Faurés requiem i Uppsala domkyrka i närvaro av kungaparet, äger rum lördag 31 oktober klockan 18. Den sänds direkt i TV4. Antalet platser i domkyrkan är begränsat till 50 utöver medverkande. Platserna kommer att fyllas av inbjudna deltagare.

Pressbilder kommer att finnas under lördagkvällen på svenskakyrkan.se/ikon.

Martin Larsson

Programmet under minneshögtiden är uppbyggt kring Faurés requiem där musiken varvas med ljuständning, textläsning ur olika religiösa traditioner och tal. Foto: Mikael Stjernberg/Ikon. Öppna högupplöst bild