Foto: Hertzbergs Foto 1936, Ljungby kommunarkiv.

Sveriges förmodligen första kvinnliga mäklare Anna Sandbergh, 1881-1950

Ljungbys första kvinnliga fabrikör

Kyrkogårdsarbetaren Pernilla Eriksson berättar mera om Anna Sandberghs liv.
Ljudklipp. MP3-format. 4,1 mb. Speltid: 02:15

Foto: C-M Gripenhed

Anna Sandbergh 1881-1950 blev Ljungbys första kvinnliga fabrikör när hon 1916 startade ett bokbinderi med tillhörande kartongfabrik. Hon blev kompanjon med Gerda Lundkvist och de hade till en början sex anställda i fabriken. Anna Sandbergh hade flera strängar på sin lyra med olika uppdrag i Ljungby stad som politiker, sekreterare, försäkringsombud samt även som ordförande i flera föreningar. Anna Sandbergh var förmodligen Sveriges första kvinnliga mäklare, 1937 öppnade hon en fastighetsbyrå i Ljungby. Anna Sandbergh och Gerda Lundkvist ligger begravda i kvarter 16 på Skogskyrkogården.

Foto: Emma Petersson, Ljungby kyrkogårdsförvaltning.

Föregående och nästa del

Hemmansägaren och kaféidkerskan Emma Vidén, 1893-1976

Syster till kaféidkerskan Ingrid Wedin som drev Vidéns kafé på Märta Ljungbergsvägen.

Målarmästaren Sigfrid Sjöberg, målade Sveriges första konkretistiska dekorationer, 1877 - 1959

Skapade Sveriges första konkretistiska dekorationer i Teaterbiografens salong och läktare.