Foto: Hertzbergs Foto, Ljungby kommunarkiv.

Skulptören och målaren Albert von Stockenström, 1867-1954

Den tillbakadragna skulptören

Ljungby konstföreningens ordförande Björn Gullander berättar mera om Albert von Stockenströms liv.
Ljudklipp. MP3-format. 9,94 mb. Speltid: 05:26

Foto: C-M Gripenhed

Albert von Stockenström 1867-1954 var en svensk utbildad bildkonstnär och skulptör. Han var en lovande konstnär som i ungdomen vistades i Paris. Där umgicks han med storheter som Paul Gaugin, Auguste Rodin, Sager Nelson och August Strindberg. Albert von Stockenström hade lyckade framgångar i Paris men drog sig sedan tillbaka, då han ansåg sig ha drabbats av motgångar. Detta medförde att von Stockenström blev en tillbakadragen konstnär. Han kom att sedermera bosätta sig i Ljungby. Albert von Stockenströms konstnärskap kantades av både framgångar och motgångar. Han hedrades efter sin död med ett eget konstverk, bronsskulpturen "Borgarkvinnan" 1957 i Ljungby som finns att beskåda vid Drottninggatan - Märta Ljungbergsvägen. Albert von Stockenström ligger begravd i kvarter 16 på Skogskyrkogården.

Foto: Emma Petersson, Ljungby kyrkogårdsförvaltning.

Föregående och nästa del

Kaféidkerskan Ingrid Wedin, 1876-1954

Drev Vidéns cafe, platsen där Ljungbys konstnärer träffades.

Den första gravsatta på Skogskyrkogården Britta-Stina Svensson, 1842-1921

Den första personen som gravsattes på Skogskyrkogården.