Foto: Josefin Petersson

Berättande kyrkogård

Ljungby skogskyrkogård har en rik historia dold bakom gravstenarna. Som ett led i skogskyrkogårdens 100 års firande öppnar vi nu dörren till historien.

Foto: Emma Petersson, Ljungby kyrkogårdsförvaltning.

Välkommen att ta del av Skogskyrkogårdens historia och kulturarv samt lyssna till berättelser om intressanta levnadsöden från vår stad Ljungby.

Du har nu möjlighet att gå på en egen kulturvandring i lugn och ro.

Ljudguiden består av 12 punkter i olika kvarter, där du med hjälp av en karta kan hitta gravplatserna på Skogskyrkogården.

Du använder din mobiltelefons kamera eller en app för QR-kods läsning och skannar QR-koden bredvid graven.

Ljudguiden är utarbetad av kyrkogårdschefen Bernt Fridh, arkivarien och Ljungbyforskaren Carl-Magnus Gripenhed samt producenten Fredrik Emmerfors.

Information om ljudguiden och Skogskyrkogården från dåtid till nutid

Skogskyrkogården invigdes den 30 oktober 1921 och benämndes som den ”Nya kyrkogården” sedan Ljungbys gamla kyrkogård intill kyrkan hade blivit för liten.

Sjömannen och portieren Holger Tragman, 1908-1991

Sjömannen som torpederades och överlevde.

Ljungbys första hemsyster Tina Källman, 1908-1978

Var Ljungbys första hemsyster. Hon anställdes av Ljungbys Röda Kors Krets 1940.

Hemmansägaren och kaféidkerskan Emma Vidén, 1893-1976

Syster till kaféidkerskan Ingrid Wedin som drev Vidéns kafé på Märta Ljungbergsvägen.

Målarmästaren Sigfrid Sjöberg, målade Sveriges första konkretistiska dekorationer, 1877 - 1959

Skapade Sveriges första konkretistiska dekorationer i Teaterbiografens salong och läktare.

Järnhandlaren Gerda Olsson, 1895-1948

Drev Ljungby järnhandel i flera decennier.

Gravkapellets historia och klockringning

Länsarkitekten Thure Bergentz vackert utformade kapell.

Kaféidkerskan Ingrid Wedin, 1876-1954

Drev Vidéns cafe, platsen där Ljungbys konstnärer träffades.

Den första gravsatta på Skogskyrkogården Britta-Stina Svensson, 1842-1921

Den första personen som gravsattes på Skogskyrkogården.

HUR LYSSNAR JAG PÅ LJUDGUIDEN

För att lyssna på ljudguiden använder du din mobiltelefon.

• Starta mobiltelefonens kamera.
  • Rikta kameran mot QR koden och håll kameran still tills telefonen reagerar på koden.
  • Godkänn att Svenska kyrkans kakor installeras.
  • Klicka på länken för att gå till sidan där ljudklippet ligger.
  • Spela upp ljudklippet.

Gäller för de flesta moderna mobiltelefoner. Om QR skanning inte fungerar så rekommenderar vi att du surfar till gravens hemsida för att lyssna på klippet där.