Lyssna

Jag och min förskola 2024/2025

Avdelningen Fjädern

Syftet med projektet har varit att låta leken få tid och plats, att hjälpa barnen att fördjupa sig i leken genom att vi pedagoger har lekt med dem. Vi har varit lyhörda för deras önskningar, tankar och funderingar och uppmuntra till fortsatt lek genom att tillföra rekvisita. Vår Nyfikenhetsfråga under läsåret har varit: Hur kan barnen bli nyfikna på varandra?

Hösten startade med att halva gruppen var ny på Fjädern: Till att börja med fick vi lära känna varandra, få in rutiner och ta reda på vad som intresserade barngruppen. Vi ville ta tillvara befintliga mötesplatser och eventuellt skapa någon ny beroende på barnens intressen och erfarenheter. Vi kunde se att i mötesplatsen rollek uppstod det många möten mellan barnen och att den var populär. Där lektes det vardagssituationer och självupplevda händelser som att laga mat, duka fram, bjuda kompis/pedagog, klä sig, packa väskor, vinka hejdå, åka iväg och komma tillbaka. Under läsåret har vi sett hur fantasin har vuxit i leken genom att resan har skett med olika fordon, t.ex. buss. Resmålen i barnens lek har blivit mer specifika, exempelvis till stan, simhallen, Leos lekland osv. Vardagssituationer, såväl hemifrån som från förskolan, har genomsyrat leken på Fjädern. Vi har sett att barnen inspirerat varandra och lekarna har utvecklats genom att vi pedagoger varit med, ställt frågor och tillfört material. Vi ser att de äldre 
barnen blivit förebilder i lekarna som de yngre härmar.

I vårt projekt har vi utgått från boken Knacka på (av Anna-Clara Tidholm) som vi 
presenterade för barnen i både mindre grupper och i helgrupp. Vi har läst boken, sett den via projektorn och har haft tillgång till den taktila versionen av boken. Det har funnits tillgång till flera ex av boken inne på Fjädern. Genom bokprat och genom att vi på olika sätt upplevt uppslagen i boken har barnen mött nya ord, mött vardagsord de känner igen och vi kan se att deras ordförråd har vuxit. 

Vi började med att läsa boken flera gånger i sin helhet och fortsatte att gå mer in på djupet och vad som finns bakom varje dörr. Vi har via Youtube och projektorn sett och upplevt boken med rörliga bilder och musik till bilderna. Vi såg att flera barn blev nyfikna på skuggorna som blir när man står framför ljusskenet från projektorn och de upptäckte även att kompisen får ”ny” färg på sina kläder. Vi har även filmat barngruppen när dom tittat på Youtube-klippet och sedan visat filmen för dem för att barnen ska se det ur ett ytterligare perspektiv. Barnen har visat stort intresse för färger, bland annat genom dörrarnas olika färger. Vi har lagt mycket fokus på de fyra grundfärgerna, vilket vi även tillfört i våra olika miljöer inne på Fjädern. För att förstärka språket har vi ihop med namnet på färgen använt oss av stödtecken.

Bakom den gröna dörren har vi mött fyra apor som har apkalas. I den miljön har barnen mött olika färger på ballonger och kuddar. Apkalaset har innehållit sång och musik som har väckt mycket glädje i barngruppen och är något som efterfrågats och önskats .På kalaset har vi fått se barnens förmåga att dela med sig. Ett exempel på det är när ett barn säger till ett annat: ”Jag har två apor, du har ingen, jag ger dej en apa!”

Bakom den blåa dörren har vi mött lilla Kalle som spelar på trumman, vilket vi också gjort och sjungit en sång till med barnets namn. Barnet fick sedan skicka vidare trumman till kompisen bredvid. I början upplevde vi att flera av barnen var osäkra och inte ville trumma. Genom att göra detta flera gånger har barnen blivit förtrogna med vad de ska göra. Detta har lett till att det spelas glatt på trumman och skickas vidare till kompisen bredvid när vi sjunger så. Vi fick även tillfälle att bada ankor i vatten. Ankorna hade olika färger och storlekar och vi har pratat om olika matematiska begrepp.

Bakom den gula dörren har vi tillsammans sått frön, som vi gemensamt tagit hand om och sett växa. Vi har lärt oss att det behövs vatten, ljus och värme för att växten ska trivas.

Vi kan se en nyfikenhet inför varandra genom dokumentationerna vi har på väggarna. De 
visar intresse för vilka som är med på bilderna, både sig själva och kompisarna. De kan nu 
benämna varandra med namn och berätta om vad som händer på bilden.