Bårtäcken

Bårtäckets funktion är att täcka kistan under begravningsakten och kan dekorera kistan istället för blommor. Bårtäcket gör det möjligt att använda en kista av enklare slag, t.ex. av spånplatta. I pastoratet finns fyra bårtäcken.

Foto: Anna Tersmeden

Bårtäcke - S:t Botvids kapell
Huddinge kyrkogårdsförvaltning köpte 1989 ett bårtäcke som används vid begravningar i S:t Botvids kapell och Flemingsbergs kyrka. Mönstret innehåller inga kristna symboler och kan användas även vid borgerliga begravningar eller vid begravningar inom andra religioner.

Bårtäcket är komponerat och vävt av konstnären Silva Clarén, Libraria. Mönstret består av en cirkel av invävda guldtrådar mot bakgrund av många blå nyanser, likt mötet mellan himmel och hav.

Foto: Caroline Hedin

Bårtäcke - Sankt Mikaels församling
Detta bårtäcke används i Segeltorps och Vårby gårds kyrkor. Det är designat av textilkonstnären Ulla Parkdahl. Vävd under 2013.

Foto: Anna Tersmeden

Bårtäcke -  Huddinge
Detta bårtäcke tillhör Huddinge församling och tillverkades 1997. Tyget är skissat av Anna-Lisa Odelqvist-Kruse och vävt av Ulla Parkdal. Det broderade korset på bårtäcket är en kopia av det konsegrationskors som finns i Huddinge kyrka på väggen under läktaren. Korset är delvis invävt, och resten av korset är broderat av Britt Guldbrandzen.

Foto: Kicki fotograf

Bårtäcke - Trångsund Skogås församling
Detta bårtäcke tillhör Svenska kyrkan Trångsund Skogås, och får användas i Mariakyrkan och Tacksägelsekyrkan. Bårtäcket tillverkades 2005, och är utfört av textilkonstnärinnan Annika Eriksdotter Petersson, Skoghall. Det är framställt för att fungera både i Mariakyrkan och Tacksägelsekyrkan och utformat i applikationsteknik i färgerna blått, rött och guld.Från Mariakyrkan har konstnärinnan tagit upp guldet och cirkelformen, från Tacksägelsekyrkan det blå hos altarkrucifixets Kristus. Det röda kors som delar in bårtäcket i fyra blå fält har sin färg från Mariakyrkans absidmosaik och textila detaljer i Tacksägelsekyrkan. Det är också försett med guldpärlebroderade stjärnor, vilka kan leda tankarna till att Guds barn lyser som stjärnor på himlen (Fil. 2:15).

Bårtäcke Tomtberga Foto: Lars Carlewald

Bårtäcke - Tomtberga kapell
Bårtäcket i Tomtberga är i huvudsak av kvalitén bomull, vävd gåsöga. Det är skapat och sytt av Eva Ajaxén, präst i Huddinge församling. Blått med mörkröd rand. Täcket kan kombineras på ett flertal sätt. Ett rött kors kan skapas på kistan samt att invigningskorset från kyrkan i gult tyg kan läggas på bårtäcket.