Foto: Marie Carlsson

Urnor att låna vid begravningsceremoni

Vid akt med urna och efterföljande gravsättning i minneslund eller askgravlund kan dessa urnor användas under själva begravningsceremonin i våra kyrkor och kapell.

Vid gravsättning i minneslund eller askgravlund grävs ingen urna ner utan askan förvaras i en pappkartong eller tygpåse. Man behöver alltså inte köpa någon urna för att ha bara vid själva ceremonin.

Här kan du se de urnor som går att låna. Tre urnor kan användas i Huddinge kyrka, tre i Tomteberga kapell, fem i S:t Botvids kapell, en i Tacksägelsekyrkan och en i Mariakyrkan.

Träurna S:t Botvid
Denna urna kan du låna i S:t Botvidskapell. Urnans mått: bredd/djup 22,5 cm, höjd 29 cm.

Träurna S:t Botvid
Träurna S:t Botvid. Denna urna kan du låna i S:t Botvids kapell. Urnans mått: bredd/djup22,5 cm, höjd 29 cm.

Fyra urnor i olika färger S:t Botvid

Urnor att låna i S:t Botvids kapell i färgerna hav, mossa, plommon och äggskal. Urna tillverkad av Arboform, en ekologisk trämassa, som till 100% är biologiskt nedbrytbar.

Låneurna Hav. S:t Botvid
Låneurna Mossa. S:t Botvid
Låneurna Plommon. S:t Botvid
Låneurna Äggskal. S:t Botvid

Träurna Tomtberga

Träurna Tomtberga
Träurna Tomtberga. Denna urna kan du låna i Tomtberga kapell. Urnans mått: bredd 32 cm, djup 22 cm, höjd 29 cm.

Träurna Huddinge
Denna urna kan du låna i Huddinge kyrka. Urnas mått: bredd/djup 28 cm, höjd 28 cm.

Träurna Huddinge
Träurna Huddinge. Denna urna kan du låna i Huddinge kyrka. Urnans mått: bredd/djup 28 cm, höjd 28 cm.

Träurna svartbetsad ek
Denna urna kan du låna i Huddinge kyrka och Tomtberga kapell. Urnans mått:bredd/djup 22 cm, höjd 29 cm.

Träurna svartbetsad ek. Denna urna kan du låna i Huddinge kyrka och Tomtberga kapell. Urnans mått: bredd/djup 22 cm, höjd 29 cm.

Huddingeurnan

Huddingeurnan. Denna urna kan du låna i Huddinge kyrka och Tomtberga kapell. Urnans mått: bredd/djup 19 cm, höjd 21 cm.

Tacksägelsekyrkan urna

Tacksägelsekyrkan urna. Denna urna kan du låna i Tacksägelsekyrkan i Trångsund. Urnans mått: bredd/djup 21 cm, höjd 22 cm

Mariakyrkans urna
Denna urna kan du låna i Mariakyrkan i Skogås. Urnans mått: bredd/djup 22 cm, höjd 29 cm.

Bokning av borgerliga begravningar, övriga religiösa begravningar, gravsättningar och gravärenden:

Telefontider:
Måndag, onsdag & torsdag 9.00-11.30 & 13.00-15.00
Tisdag & Fredag 9.00-11.30
Avvikelser från dessa tider kan förekomma.
Övrig tid via mail.

S:t Botvids begravningsplats
Kontaktperson: Marie Bergman, ansvarig för ärenden gällande S:t Botvids begravningsplats.
Telefon: 08-588 697 43
E-post: hkgf@svenskakyrkan.se
Besöksadress: S:t Botvids kapell & krematorium, Häggstavägen 6,
141 32 Huddinge

Tomtberga & Huddinge kyrkogårdar, Trångsunds begravningsplats
Kontaktperson: Petra Heinämaa, ansvarig för ärenden gällande Huddinge,Tomtberga kyrkogårdar och Trångsunds begravningsplats.
Telefon: 08-588 697 31
E-post: hkgf@svenskakyrkan.se
Besöksadress: Trångsunds begravningsplats, Dalarövägen 8,
142 66 Trångsund