Danderyds församling

- För att världen ska räddas. Stora ord, men så stort är det. Alla i församlingen är med och bidrar. Uppdraget kommer från Gud själv. Ett fantastiskt uppdrag!

Soppa & Gud

Välkommen på samtal över en tallrik soppa i Församlingens Hus. Nästa och sista tillfället är tisdag 19 mars 11.00 - 13.00. Samtalet leds av kyrkoherde Kristin Molander.

Påsk i Danderyds församling

Årets största högtid innebär ett digert program med påsklandskap i Sätra, påskvandringar för skolklasser, korsvandring på Danderyds kyrkogård, passionsandakter, gudstjänster, stilla långfredag med samtal och samvaro, barnens påsk, påskluncher och mycket mycket mer. Se hela programmet här.

Samtalsgrupper för vuxna

Vad är meningen med livet? Vad vill jag? Kan jag göra något för att påverka? Finns det några svar? Välkommen att samtala och fundera tillsammans i Existentiell salong, Söndagsskola för vuxna, Bibeln och livet, Soppa och Gud, Katekumenat och konfirmation för vuxna.

Tac-o-lov - fredagsmys i kyrkan

Fredagsmys för alla åldrar i Församlingens Hus. Kom som du är till en till kväll med taco-middag, gudstjänst, lek och pyssel. Ingen anmälan eller kostnad.

YOGADAG på kristen grund

Lördag 23 mars får vi besök av yogacoach Ulrika Bilby som tillsammans med Maria Gibbs Persson (missionssamordnare i Danderyds församling) håller i en yogadag med fokus på rörelse och andrum för kropp och själ. Välkommen till Änglagaret i Djursholm!

Månadsprogram Mars

Mässor med körsång, Leksakslotteri och kyrkkaffe med våfflor, samtalsevent med Joel Halldorf, Barnens Bästa Bibel till 5-åringar, Soppa & Gud, Dropin-bikt och mycket mycket mer. VÄL MÖTT!

Korsvägsvandring på Danderyds kyrkogård och digitalt

Korsvägsvandringen börjar vid kyrkporten och finns på plats från fredag 22 mars till fredag 5 april. Gå när du vill, i den takt du själv önskar. Läs av qr-koderna med telefonens kamera för att se filmerna gjorda av prästerna Jenny Karlsson och Peter Johansson. Filmerna finns även att se här på hemsidan.

En person står på en stor sten och ser ut över vidderna, mitt i ett snölandskap.

Fastan

Att fasta är att avstå från något för att vinna något annat. Fastan ger oss tid för eftertanke och bön, och tid att växa i tron.

Solnedgång mot en kal kvist.

Stilla veckan och påsk

Stilla veckan och påsk rymmer ett drama med vänners svek, maktens grymhet och Guds ingripande. Händelserna förändrade livsvillkoren för all framtid.

VÅRYRA 1 - Församlingens Hus

Danderyds Konstrum presenterar en samlingsutställning med 10 konstnärer med start måndag 25 mars. KVÄLLSÖPPET tisdag 2 april 15.00 - 19.00. VÄLKOMMEN!

Fastekalender TRÄNA SJÄLEN

Hämta din fastekalender för 2024. Den kristna fastetiden inleds 40 dagar före påsk – och är en tid för eftertanke, reflektion och solidaritet. En metod som finns i många religioner. Fastan har inget att göra med kroppsvikt, utan är ett sätt att flytta fokus från sig själv till Gud och medmänniskan.

Dela lika och rädda liv

Var tionde människa i världen saknar sitt dagliga bröd trots att det finns tillräckligt med resurser för att alla ska kunna äta sig mätta. Du kan vara med och förändra det.

Läs mer och ge en gåva

Dop

Vill du döpa ditt barn? Eller vill du själv bli döpt? Dopet är en fest för livet och en tradition som är lika fin oavsett om den som döps är ung eller gammal. Välkommen att boka dop här på hemsidan. Har ni frågor eller inte hittar någon tid eller lokal som passar i webbokningen, kontakta oss, se längst ner på sidan.

En graffitimålning av en ängel på en betongvägg.

Tankar inför helgen – präster funderar utifrån söndagens texter

"Änglaresor går inte som på räls. De är lite svåra att beskriva. Änglar måste färdas genom oändliga dimensioner, endast burna av himmelsk kraft. Så ängelns resa är inte som din, men ni är på väg till samma plats, på samma gång.". Läs tankar inför helgen.

Prenumerera på FörsamlingsLIVET

Vill du hålla dig uppdaterad och inspireras av det som händer och är på gång i Svenska kyrkan Danderyds församling? Registrera dig för att prenumerera på nya nyhetsbrevet!

Sjung i kör!

Danderyds församling har mer än 200 körsångare i nio körer för olika åldrar. Dessutom finns barnrytmik för de allra yngsta musikälskarna. Körerna sjunger i gudstjänster och vid konserter.

Små och stora barn

Babycafé, Söndagsklubb och Tac-o-Lov är några aktiviteter för små och stora barn. Här kan både barn och vuxna lära känna nya vänner och hitta sammanhang för olika åldrar. Alla aktiviteter är kostnadsfria.

Litet barn lägger gul blomma i en vuxen kvinnas hand.

Medlemskap

Svenska kyrkan finns för att dela dina och andras funderingar kring livet, döden, glädjen och sorgen – oavsett om du ser dig som troende, sökare eller tvivlare.

Ideella medarbetare

Vill du engagera dig i något som känns meningsfullt, få nya erfarenheter, göra skillnad tillsammans med andra?

En person hjälper ett barn att tända ett ljus.

Få hjälp och stöd

Välkommen att kontakta Svenska kyrkan när du behöver någon att prata med. I Svenska kyrkan finns utbildad personal som lyssnar och ger stöd och råd vid allt från sorg till relationsproblem.

En mur med taggtråd. En fågel flyger över mörkblå himmel i bakgrunden.

Israel och Palestina

Svenska kyrkan arbetar för dialog mellan kristna, judar och muslimer. Vi arbetar för en rättvis fred mellan Israel och Palestina och ger katastrofhjälp och stöd till yrkesutbildning och hälso- och sjukvård.