En flicka med blont hår tittar upp mot taket under en gudstjänst. Hon är omgiven av flera barn.
Foto: Johannes Frandsen/IKON

Om Danderyds församling

Församlingens uppdrag är, enligt Kyrkoordningen, att fira gudstjänst och att bedriva undervisning, diakoni och mission.

Gud i vardagen
Gud möter oss i vardagslivet och alla människor har något att ge och bidra med. Det är ett förhållningssätt som präglar Danderyds församlings arbete. Kristen tro är ingenting vid sidan av eller bortom det vanliga.

Vi hoppas att vi kan vara uppmärksamma på olika behov, både kroppsliga, sociala och andliga, som finns bland alla som bor och vistas i Danderyd – och att verksamheten utgår ifrån de behoven.

Aktiv församling
Förskola, hembesök, körsång, andakter, ikonmålning, vigsel, dop, gudstjänster, enskilda samtal, konfirmation, konserter, utställningar, skolkyrkans vandringar, begravning, pilgrimsvandringar och retreater. Listan på verksamheter i församlingen kan göras betydligt längre än så. Det finns något för varje ålder och du är välkommen att delta!

Läs mer om Danderyds församling i styrdokumenten Verksamhetsplan och budget,  samt Församlingsinstruktion:
Verksamhetsplan och budget för 2023

Verksamhetsuppföljning och bokslut 2022

Församlingsinstruktion för Danderyds församling

Personal och ideella
Närmare 70 personer är anställda i Danderyds församling och dessutom finns det många som gör en ideell insats. I personalgruppen finns förutom präster och diakoner även förskolepedagoger, kyrkogårdspersonal, musiker, vaktmästare, kommunikatörer, ekonomer, administratörer med flera.

Kyrkorna och kyrkogårdarna – vårt kulturarv
Det finns tre kyrkor (Danderyds kyrka, Sätraängskyrkan och Petruskyrkan) och fyra kapell/andaktsrum (Altorps kapell, Klockare Malms kapell bredvid Danderyds kyrka, Sätraängskyrkans lilla kapell och Andrum i Mörby centrum) som tillhör Danderyds församling. Danderyds kyrkogård finns i anslutning till Danderyds kyrka och Altorps kapell ligger på Djursholms begravningsplats. Dessutom ingår Danderyds församling i samarbeten med Djursholms kapell och Kyrkan i Enebyberg. Alla kyrkor har församlingslokaler som går att hyra för kurser och konferenser, minnesstund, dopkaffe, med mera.

Församlingen är lokal och internationell
Danderyds församling är en av 61 församlingar i Stockholms stift. Tillsammans med Lidingö församling, Sundbybergs församling och Solna församling ingår Danderyds församling dessutom i Solna kontrakt. Svenska kyrkan finns i hela Sverige men även utomlands genom Svenska kyrkan i utlandet och det internationella arbetet. Även i Danderyds församling är det internationella engagemanget stort med vänförsamlingar i Moshi (Tanzania) och i Vestiena (Lettland).

Mer om Svenska kyrkan.
Mer om Stockholms stift.

Litet barn lägger gul blomma i en vuxen kvinnas hand.

Medlemskap

Svenska kyrkan finns för att dela dina och andras funderingar kring livet, döden, glädjen och sorgen – oavsett om du ser dig som troende, sökare eller tvivlare.

En ung glad tjej håller upp ett färggrant stenhjärta.

Så styrs Danderyds församling

Kyrkofullmäktige är högsta beslutande organ. Fullmäktige sammanträder två gånger per år och beslutar om budget och övergripande riktlinjer för verksamheten. Du som är medlem i Svenska kyrkan och har fyllt 16 år får rösta om vilka som ska få sitta i kyrkofullmäktige . Om du är 18 år får du dessutom ställa upp som förtroendevald. I september 2025 är det kyrkoval igen.

Kyrkoavgift

Som vuxen medlem med inkomst betalar du kyrkoavgift. Genom kyrkoavgiften gör du det möjligt att vårda kyrkobyggnaderna som är en viktig del av vår historia och vårt kulturarv.

Foto: Magnus Aronson

Jobba i Danderyds församling

Här nedan kan du se lediga tjänster i Danderyds församling. För tillfället har vi inga lediga tjänster.

Gröna blad med regndroppar i närbild.

Hållbarhet och miljö

Vårda skapelsen. Det är ett av de viktigaste budskapen i Bibeln. Här kan du läsa mer om vad Danderyds församling gör för att vårda det som Gud har skapat.

GDPR

Så här behandlar vi dina personuppgifter