Storyspot - lyssna, lär och upptäck!

Ta del av berättelser ur kyrkans historia runt om i Uppland

Under mer än tusen år har vi samlat på spännande berättelser och historier om och kring våra kyrkor. I sommar kommer du att kunna ta del av några av dessa berättelser!
Nu kan du lära dig mer om fru Ramborg, Sko-Ella, en skånsk Jesus i Lena, mystiska gubbvalv, romantiska öden utan kända slut och andra mer eller mindre osannolika historier.

I pastoratets tre kyrkor kan du scanna en kod och få tillgång till en spännande
historia i Storyspot-appen! I Tensta får vi veta mera om när Heliga Birgitta förevigas i kyrkan, i Lena får vi veta mera om en skånsk Jesus i kyrkan och i Ärentuna får du veta mera om Leonard och den mystiske mästaren i Ärentuna kyrka.

Och i hur många kyrkor talar Albertus Pictors målningar till oss?

Den 17 juni 2022 lanserades mer än 60 nya berättelser från Svenska kyrkan i appen Storyspot. Historierna bjuder på dramatiska livsöden, osannolika historier och väggar som talar!

Ladda ner appen Storyspot till din telefon och lyssna på berättelserna.

Du hittar mer information här:

Om storyspot

Storyspot är en digital tjänst där alla som vill kan dela med sig av korta ljudberättelser genom att koppla dem till platser.

Kartbild över Uppland med markerade platser

Berättelser i Uppland

Här hittar du en lista med berättelser från Uppland i Storyspot.

Installera Storyspot

Storyspot är en fristående app för mobiltelefon. För att ta del av berättelserna behöver den finnas installerad på din mobiltelefon.

Ladda ner Storyspot här:

Storyspot för Android