Gudstjänst hemma

Fira andakt här varje söndag kl 10. Andakterna kommer från Umeå, Vännäs-Bjurholm, Bygdeå, Nordmaling, Holmsund, Sävar-Holmön och Hörnefors.

Alla andakter och gudstjänster ligger kvar i ett år så du kan se dem senare eller igen om du vill. Längre ner på sidan finns fler sätt att fira gudstjänst eller lyssna på en andakt.

Söndag 21 april – Fjärde söndagen i påsktiden

Temat för denna veckas andakt är Livets väg. Tillsammans med läkarstudenten Martina Rudeklint rastar vi på en bänk utmed Umeälven. Där funderar hon över livet tillsammans med Gud – om att skiljas och återförenas på vägen. Vi får också lyssna till Johan Wållberg som sitter vid flygeln i sitt vardagsrum några kilometer längre ner längs älven. Du kommer säkert att känna igen Niklas Strömstedts ”Vart du än går” och Lalehs “Det kommer att bli bra”.

Söndag 14 april – Tredje söndagen i påsktiden

Denna söndag får vi fira andakt i Umeå stads kyrka med Lena Fagéus, kyrkoherde i Umeå. Vi får även lyssna till när Duo Kondens med My Eklund and Lisa Oscarsson framför Allegro from La Primavera skriven av Vivaldi.

Söndag 7 april – Andra söndagen i påsktiden

Välkommen att fira andakt i Tegs kyrka med Lars-Martin Nygren som predikar och sjunger psalm 937, Han är hos er, för oss. Sjung gärna med om du har en psalmbok eller leta upp texten på nätet.

Torsdag 28 mars – Skärtorsdagen

Denna påskandakt får vi fira i Backens kyrka med Gun-Marie Spett Lindgren, präst och Maria Axéll, musiker i Umeå landsförsamling. Vi får lyssna till när Gun-Marie tar oss med under påskberättelsen, det var nu som Jesus blev förrådd, dömd, korsfäst och återuppstod ifrån de döda. Vi får även lyssna till när Maria spelar Herzlich tut mich verlangen av Johannes Brahms och psalm 155, Herren lever. Kristus är uppstånden! Ja, Han är sannerligen uppstånden!

Söndag 24 mars – Palmsöndagen

Denna söndag får vi fira andakt i Holmsunds kyrka med Siv Olsson, präst i Holmsunds församling. Siv predikar att vi måste välja att se liv och ljus istället för det mörker som finns runt omkring. Ljuset kommer tillbaka och vi måste följa han som red in på en åsna, Jesus. Vi får lyssna till när Monica Selander sjunger och spelar ”Badar i ljus” för oss som är skriven av Ingmar Johansson. Palmsöndagen inleder veckan före påsk, stilla veckan. På Palmsöndagen berättar vi om den händelse som också inleder adventstiden, när Jesus red in i Jerusalem på en åsna för att fira den judiska påsken med sina lärjungar och togs emot som kung av folket som jublade, viftade med palmblad av glädje och sjöng Hosianna.

Fler sätt för dig som vill fira gudstjänst hemma

Du kan fira en enkel gudstjänst hemma, titta på korta videoandakter utifrån kommande söndags texter under En minut liv, musikandakter från Umeå stads kyrka eller lyssna till Sveriges radios andakter och gudstjänster.

Du kan också se gudstjänster från andra delar av landet via den gemensamma kalendern, klicka på Digitala gudstjänster och evenemang i Svenska kyrkan.

Musikandakter

Från Umeå stads kyrka.

Andakter

Här finns inspelade andakter från Sjukhuskyrkan på Norrlands universitetssjukhus för dig som inte kan komma till kyrkan eller bara vill ha några minuters ro och eftertanke.

En minut liv

Andakt i videoformat om söndagens tema med medarbetare från Svenska kyrkan i Umeå plus ett par gäster

En person sitter i en soffa med sin dator i knät och följer en digital gudstjänst.

Digitala gudstjänster och evenemang

Många församlingar sänder gudstjänster och andra evenemang på webben. I vår gemensamma kalender hittar du sändningarna. Du kan också se eller höra en del av våra gudstjänster via SVT eller Sveriges radio.

Morgonandakt i P1

Morgonandakten är en start på dagen för den som är andligt intresserad. Den tar upp existentiella frågeställningar som på djupet berör och engagerar.

Radiogudstjänst i P1

Lyssna till gudstjänster från olika kyrkor och samfund runt om i landet.

Alla bibeltexter i de inspelade gudstjänsterna är hämtade ur Bibel 2000 © Svenska Bibelsällskapet