Foto: Linus Sundahl-Djerf

Bollmoradalens kyrka

Bollmoradalens kyrka ligger centralt i anslutning till Tyresö centrum. Kyrkan byggdes 1973 och är församlingens centrum för diakoni och kultur.

Ta en rundtur i Bollmoradalens kyrka

Länk till 360-bild

Kyrkan bygges 1973

Bollmoradalens kyrka uppfördes 1973 efter ritningar av arkitekt Bo Sahlin. Innan dess användes en vandringskyrka av Oresjö-modell som placerades i Lindalen, nära Bollmora kyrkogård.

1986 tillkom en ny administrativ flygel, där idag bland annat kansli och församlingsexpedition ligger. 1988 eldhärjades kyrkorummet men återställdes till ursprungligt skick. Orgeln, som invigdes 1993, är byggd av Walter Thür.

2013 skedde en ombyggnad av alla lokaler på markplan och 2017 omgestaltades innergården. Under sommarhalvåret är innergården en grön oas att bevista.

2021 fick Bollmoradalens kyrka en ny altartavla. Tavlan är framtagen och skapad av konstnären och textildesignern Ingrid Guttormsen i en gemensam process med flera församlingsbor.

Fokus på diakoni och kultur

En stor del av Tyresö församlings diakonala verksamhet bedrivs med utgångspunkt i Bollmora. Här äger även de flesta konserter och föreläsningar rum.

Bönorna

I Bollmoradalens kyrka finns Café Himlagott. Där kan du äta lunch eller dricka en kopp kaffe. Du kan också boka catering av Bönorna.

Någon har på sig ett halsband med ett diakonemblem.

Diakoni

Diakoni är kyrkans omsorg om medmänniskan och skapelsen, ibland kallas det kyrkans sociala arbete. Tyresö församling erbjuder olika former av stöd och hjälp.

Musik & kultur

I Tyresö församling finns ett brett kulturutbud att ta del av för alla åldrar. Hjärtligt välkommen!