Prinsvillan
Foto: Linus Sundahl-Djerf

Prinsvillan

Sedan sommaren 2021 driver Tyresö församling vandrarhemmet Prinsvillan. Just där fann Prins Eugen sitt semesterparadis 1894. Välkommen du också!

Lev som en prins på Tyresös vackraste plats

På Prinsvillan bor du på historisk mark, vid hav, skog och slottspark. Några hållplatser från Stockholms brus och ett stenkast från Tyresta nationalpark. Här kan du koppla av, umgås med vänner, vandra i naturen eller varför inte ta ett dopp i havet.

De tre byggnaderna som utgör Prinsvillan har lång historia och har bland annat tjänat som semesterbostad för Prins Eugen, tjänstebostad åt slottets lakejer och handelsbod för traktens invånare.

Tyresö församling hyr sedan år 2020 Prinsvillan, vid Tyresö slott, av Nordiska museet. Fastigheten har drivits som vandrarhem under många år och församlingen fortsätter driva vandrarhemmet för företag, föreningar, församlingar och privatpersoner.

För bokningsförfrågningar, besök vandrarhemmets hemsida eller kontakta föreståndare Anette Steen.

Mer

Socialt arbete på Prinsvillan

Prinsvillan är inte bara ett vandrarhem. Det är också en plats för social innovation och integration. Med hjälp av församlingens kompetenser och resurser finns möjligheter att arbetsträna, praktisera eller göra samhällstjänst.

I närheten

Stockholms Pilgrimscentrum i Tyresö

Stockholms Pilgrimscentrum i Tyresö är en mötesplats för samtal, andlig fördjupning och pilgrimsvandring.

Tyresö kyrka

Tyresö kyrka ligger på en halvö längst in i havsviken Kalvfjärden och är församlingens äldsta kyrka. Den byggdes 1641 av slottsherren Gabriel Oxenstierna.