Någon har på sig ett halsband med ett diakonemblem.
Foto: Kristin Lidell /Ikon

Diakoni

Diakoni är kyrkans omsorg om medmänniskan och skapelsen, ibland kallas det kyrkans sociala arbete. Tyresö församling erbjuder olika former av stöd och hjälp.

En kvinnlig diakon sitter utomhus och samtalar med en annan kvinna.

Själavård och enskilda samtal

Få stöd i form av samtal kring dig själv och ditt liv.

Mötas och umgås

Gemenskap med andra hör till ett av människans viktigaste och mest grundläggande behov. I Tyresö församling finns mötesplatser för alla åldrar. Hitta ditt sammanhang.

Sorgestödsgrupp

Du som förlorat en närstående kan i grupp tillsammans med andra få bearbeta din sorg.

KBT - Samtalsterapi

Vi erbjuder samtalsterapi. Berth Adamsson är diakon och terapeut som arbetar under handledning. Behandlingen kostar ingenting.

Kristen djupmeditation enligt Za-zen

Djupmeditation innebär att sitta sig till stillhet. Meditationen är öppen för både nybörjare och dig som varit med förr.

Socialt arbete på Prinsvillan

Prinsvillan är inte bara ett vandrarhem. Det är också en plats för social innovation och integration. Med hjälp av församlingens kompetenser och resurser finns möjligheter att arbetsträna, praktisera eller göra samhällstjänst.

Klippor som sluttar ner mot vattnet i skärgården.

Ekonomisk hjälp

Tyresö församling ger inte ut akuta pengabidrag. Däremot kan vi efter en ansökan hjälpa till med komplement till försörjningsstöd.

Tolvstegsgrupper

I Bollmora huserar ett antal självhjälpsgrupper, bland annat Anonyma Alkoholister.

Bönorna

I Bollmoradalens kyrka finns Café Himlagott. Där kan du äta lunch eller dricka en kopp kaffe. Du kan också boka catering av Bönorna.

Läs mer på Svenska kyrkans gemensamma sidor

En diakon håller en annans hand i sina händer. Ett stearinljus med kristusmonogram brinner på bordet mellan dem.

Diakoni – kyrkans omsorg

Diakoni är kyrkans omsorg om medmänniskan och skapelsen, ibland kallas det också kyrkans sociala arbete. Det handlar om att genom delaktighet, med respekt och i ömsesidig solidaritet möta människor i utsatta livssituationer. Grunden för arbetet är Guds kärlek, som den möter oss i Jesus Kristus.