Bli medlem i Svenska kyrkan

Ditt medlemskap räknas! Som medlem i Svenska kyrkan bidrar du till ett medmänskligare samhälle.

Inträdesformulär

Var vänlig markera de svar som är aktuella. Fyll i det du vet eller kan fylla i.

Folkbokförd utanför Sverige

Från och med 1 juli 2020 kan du som är folkbokförd utanför Sverige ansöka om medlemskap i Svenska kyrkan genom att vända dig till valfri församling. Tidigare var det Kyrkostyrelsen som fattade beslut om medlemskap för personer folkbokförda utanför Sverige.

En vuxen man döps.

Att döpas som vuxen

Om du inte blivit döpt som barn kan du döpas som ung eller vuxen.

Varför ska jag vara medlem?

Albertus Pictors kalkmålning som föreställer änglar rengörs i Helga Trefaldighets kyrka i Uppsala.

Kyrkoavgiften skapar möjligheter

Som medlem i Svenska kyrkan betalar du en medlemsavgift, också kallad kyrkoavgift. Den finansierar den lokala församlingens verksamheter.

En kvinna står utomhus och spelar gitarr för en grupp barn.

Anledningar att vara medlem

De flesta kommer ibland i kontakt med Svenska kyrkan. Det kan vara när livet känns som bräckligast eller absolut bäst. Oavsett när ska mötet med kyrkan stärka och ge hopp. Du som medlem gör det möjligt!

Tack för att du gör det möjligt!

Tack vare ditt medlemskap är du med och bidrar till ett mer medmänskligt Tyresö. Klicka här för att läsa mer om vad kyrkoavgiften går till.

Vill du går ur kyrkan?

Det kostar aldrig något att lämna Svenska kyrkan. För att gå ur kyrkan, fyll i och skriv under den här blanketten och posta eller lämna originalet till Församlingsexpeditionen: Tyresö församling, Kyrkogränd 14, 135 43 Tyresö. Blanketten finns även att hämta på Församlingsexpeditionen.