Flarken

På Spårön vid Kållandsö i Vänern ligger Flarken som ägs av Prästlönetillgångarna i Skara stift och arrenderas av Svenska Kyrkans Unga.

En naturskön plats med utrymme för läger och friluftsliv. Här har ni plats för kåtor, tält och vindskyddsbyggen samt utrymme för att spela brännboll eller leka lekar.

Här finns även tre vattentoaletter (varav en är tillgänglighetsanpassad), en brygga, 12 kanoter samt paddlar och flytvästar i lite olika storlekar.

Det står även en stor kåta, med plats för upp till 40 personer med en fast eldstad i, på lägerområdet.

På Flarken finns vattnet, möjligheter till att paddla kanot och bada. Vandringsleder för spårning eller pilgrimsvandringar.

Det finns en stuga, med kamin och plats för upp emot 20 personer som kan sitta och äta och ett loft med möjlighet till golvlogi. Det finns även en liten stuga med 2 våningssängar för den som av olika anledningar inte kan sova ute. Sedan juni 2021 finns även rinnande vatten och tillgång till el. Maten kan förvaras i vår fina jordkällare eller i kylskåpet i stugan.

På Flarken kan lokalavdelningar i Svenska Kyrkans Unga i Skara stift vara utan kostnad och arrangera läger och hajker. Även församlingar kan hyra till en rabatterad kostnad.

På Svenska Kyrkans Ungas webbplats kan du läsa mer, se fler bilder från Flarken och se när det är ledigt