Orgelmusik i S:t Matteus

Att vara organist i S:t Matteus kyrka i Stockholm innebär två stora privilegier; att få traktera den förnämliga Marcussenorgeln samt att få musicera tillsammans med församlingens symfoniorkester.

Matteus Orgelmusik på CD

Njut av förstklassig orgelmusik med S:t Matteus egna musiker!
Organisten Anders Frisk framför utvalda verk tillsammans med S:t Matteus Symfoniorkester under ledning av Gunnar Julin. Skivan gavs ut i samband med församlingens 100-årsjubileum och finns att köpa i kyrkan samt i församlingsbiblioteket. Den kan även beställas via e-mail till anders.frisk@svenskakyrkan.se Pris 150:-

”Att vara organist i S:t Matteus kyrka i Stockholm innebär bland annat två stora privilegier; att få traktera den förnämliga Marcussenorgeln samt att få musicera tillsammans med församlingens symfoniorkester. Detta har präglat repertoarvalet för den här CD:n. Dels har jag valt stycken som ligger mig själv varmt om hjärtat och som också visar på orgelns bredd och möjlighet att gestalta repertoar från skilda epoker, dels har jag valt att göra det som få andra organister har möjlighet till, nämligen att spela ett stort verk för orgel och orkester.

Alexandre Guilmant var en av sin tids stora orgelmästare, verksam i Paris men med turnéer över hela världen. Bland hans kompositioner intar sonaterna en särställning, och hans första sonat omarbetades till symfoni nr 1 i d-moll. Här visar Guilmant inte bara på ett mästerligt handlag med orgelstämman utan också på stor skicklighet i orkestreringens svåra konst.

J S Bach är orgeltonsättaren framför alla andra, och det kan därför förefalla märkligt att välja två stycken för orkester i orgelarrangemang. Detta var dock inte främmande för Bach som själv gjorde transkriptioner av såväl egna som andras verk.

Felix Mendelssohn-Bartholdy var den som återuppväckte Bachs musik efter många års törnrosasömn. I Sonat nr 2 finns Mendelssohns sångbara melodiska flöde och harmonik, men också influenser från Bach vilket märks framförallt i fugan.

César Francks verk utgör en höjdpunkt i orgelrepertoaren och skapades parallellt med att orgelbyggnadskonsten utvecklade en mera orkestral klang. I stycket som jag valt möter vi dock en mer kammarmusikalisk Franck som bygger sitt stycke på en av sina vackraste kantilenor.

Heimer Sjöblom var musiker i S:t Matteus församling 1956-1975 och var bland annat ledare för symfoniorkestern. Han var även en produktiv tonsättare. Orgelkoralen i Dalaton har sitt ursprung i en vision som kompositören fick under en cykeltur i trakten av Gärdebyn, nära Rättvik”.

/Anders Frisk

CD Innehåll:

JOHANN SEBASTIAN BACH 1685-1750
1 Sinfonia Wir danken dir, Gott ur kantat 29
Transkription för orgel: Marcel Dupré

2 Air ur Svit nr 3 för orkester
Transkription för orgel: Bedrich Janacek

FELIX MENDELSSOHN-FELIX MENDELSSOHN-BARTHOLDY 1809-1847
3-6Sonat nr 2 c-moll op 65
 Grave-Adagio-Allegro maestoso e vivace-Fuga

CÉSAR FRANCK 1822-1890
7-10 Prélude, Fugue et Variation op 18

HEIMER SJÖBLOM 1910-2001
11 Din sol går bort, men du blir när
Orgelkoral i dalaton

ALEXANDRE GUILMANT 1837-1911
12-14 Symfoni nr 1 i d-moll för orgel och orkester op 42
- Introduction et allegro
- Pastorale
- Final

CD skivan valdes till veckans CD i programmet Aurora på P2 (vecka 35, 2017). Varje dag spelades ett stycke från skivan till uppskattningsvis 300 000 lyssnare. Det går också att lyssna på Felix Mendelssohn-Bartholdys sonat nr 2 i c-moll, opus 65, 4:e satsen på mikrofonen.se under "Aktuellt". Håkan Lindberg och Mikrofonen Sverige AB bistod med professionellt kunnande och mikrofoner av högsta möjliga klass vid inspelningen. Pearl Mikrofonlaboratorium AB har på samma välvilliga sätt lånat ut mikrofoner till inspelningen.

05 - Anders Frisk - Allegro maestoso e vivace Ladda ner
Allegro maestoso e vivace (mp3. 3mb)

Musiken i S:t Matteus

Välkommen till musikverksamheten i S:t Matteus. Till körsång och symfoniorkester, till konserter, musikhögmässor och mycket annat.

Orgeln

Orgeln i S:t Matteus kyrka.

S:t Matteus Symfoniorkester

S:t Matteus symfoniorkester är en av de äldsta amatörorkestrarna i hela landet och S:t Matteus församling är idag den enda församlingen i hela Sverige som driver en egen symfoniorkester.

Konserter i S:t Matteus kyrka

Välkommen till en säsong med musikhögmässor, kör- och orkesterverk, lunchkonserter varje onsdag, musikcaféer och mycket annat.