Foto: Gustav Öhlander

Krakowresan 2025

Den 25 - 30 juni 2025 reser våra Krakowkonfirmander till Krakow för att tillsammans uppleva en av Europas vackraste och ljusaste städer men också kontrasten mellan mörker och ljus.

Ingenstans i världen kan vi uppleva en sådan kontrast mellan ljus och mörker som i Krakow. Några mil utanför denna vackra stad ligger det före detta koncentrationslägret Auschwitz, en plats alla människor borde besöka någon gång i livet. Våra konfirmander besöker Auschwitz för att se hur vi kan göra världen bättre  genom att fokusera på ljus och gemenskap.

Här nedan lägger vi löpande ut all information ni behöver inför resan, om det fortfarande finns något ni undrar över är det bara att höra av er till någon i Konfirmandteamet.

RESAN

Den 25 juni reser vi från Landvetter kyrka. Bussen avgår kl 15:00 men vi vill att ni är där senast 14:45, undvik gärna att parkera vid kyrkan för att ge bussarna plats för lastning. Resan mot Krakow i Polen tar sammanlagt ca 21 timmar inklusive flera stopp. Första stoppet sker i södraste Sverige innan vi tar oss över Öresundsbron. Här äter vi en tidig middag (denna står ni för själva) för att sedan fortsätta ner genom Danmark till färjan mellan Gedser och Rostock. Efter färjan sover vi oss genom Tyskland för att vakna upp till ett frukoststopp i Polen. Strax därefter anländer vi Krakow. Observera att vi inte får våra rum förrän 15:00, vi kommer ha ett antal konferensrum till vårt förfogande där vi kan förvara bagage och använda toaletter mm innan vi äter lunch i gamla staden.

Hemresan går samma väg och precis som på nervägen sover vi genom Tyskland men äter frukost på färjan mellan Tyskland och Danmark, denna står vi för. Det går inte att exakt säga vilken tid den 30:e som vi anländer Landvetter men det brukar bli någonstans mellan 13 och 14.

BOENDET

Under vår tid i Krakow bor vi extremt centralt på Hotell Campanile precis i utkanten av gamla staden. Rummen är dubbel- trippel- och fyrbäddsrum med dusch, toalett, TV och allt annat som ingår i ett normalt hotellrum, ni behöver alltså inte ta med er lakan eller handduk. WiFi finns tillgängligt gratis på rummen (dock ibland begränsad mottagning och lite långsamt när 100 ungdomar streamar film). Polen har samma elsystem som Sverige och alltså behövs inga adaptrar för laddare mm.

MAT

På plats i Krakow står församlingen för alla måltider förutom lunchen under er fritid på Krakows galleria. Frukost äter vi på hotellet och lunch och middag på olika restauranger i och omkring Krakow. Under resan ner står ni själva för middag och frukost men under hemresans färjetur bjuder vi på frukost.

ALLERGIER

Det är ytterst viktigt att ni meddelar eventuella allergier vid anmälan, speciellt födoämnesallergier. Dessa meddelar ni till Alva Erfving: alva.erfving@svenskakyrkan.se

Vi vill också upplysa er som lever med födoämnesallergier att förbereda er noga inför resan. Ta fram översättningskort som beskriver er allergi på Tyska och Polska. Se också till att ni har med er extra mat som ni kan ta under resan om de restauranger bussarna stannar vid inte kan erbjuda er mat. Vi kan endast garantera maten på de förbokade restaurangerna i Krakow.

PENGAR & PACKLISTA

I Polen handlar vi med Zloty, en valuta som kan behöva beställas i förväg på växlingskontoren. Det går bra att använda kort i Krakow och det finns flera uttagsautomater i centrum men lite kontanter är alltid bra att ha. Det är också bra att ha med sig lite mynt i Euro som kan användas på rastställen i Tyskland.

Här nedan länkar vi till en packlista där vi också inkluderat en liten uträkning på vad ni som minst behöver ha med er.

Packlista Krakow 2025

AVTAL

För att kunna följa med på våra resor så behöver både konfirmand och vårdnadshavare skriva på avtal med ett antal regler som ska följas under resans gång. Du kan ladda ner det nedan.

Avtalet

PASS OCH SJUKFÖRSÄKRINGSKORT

Det är extra viktigt att alla har med sig ett giltigt pass, se till att ni har detta i god tid före avresan. Ni är alla reseförsäkrade genom församlingen och i de flesta fall genom er hemförsäkring, men ni måste också ha med er ett litet plastkort som intygar att ni är sjukförsäkrade i Sverige. Detta kan ni beställa på försäkringskassans hemsida gör också detta i god tid innan avresa.

Konfirmationsträffar 2024/25

Här lägger vi upp datum och tider för konfirmandårets olika träffar och läger.

Konfirmationshögtiden

Här kan du läsa detaljer kring konfirmationshögtiden den 5 juli 2025