Foto: Sofia Lökholm

Gudstjänster under din konfirmandtid

Gudstjänsten är något av det mest centrala i den kristna tron. Varje söndag firas gudstjänster runtom i Svenska kyrkans församlingar och ofta på andra dagar också. Mitt i livets glädjeämnen och sorger, förtvivlan och hopp samlas vi till gudstjänst för att minnas att ljuset alltid segrar över mörkret. När våra kyrkors klockor ringer in till gudstjänst är det för att trotsigt ropa ut att ljuset har segrat och att mörkret aldrig kan övervinna det.

Till gudstjänsten är alla välkomna, unga och gamla, den som är van gudstjänstfirare och den som är ovan. Men alla vi som går i gudstjänst gör det med respekt och vördnad för alla de miljarder som gått före oss och suttit i dessa bänkar fyllda med tacksamhet, glädje, sorg och hopp för att hylla godheten och kärleken, Gud den allsmäktige. Därför är gudstjänsten en viktig del av din konfirmandtid och vi vill att du som konfirmerar dig hos oss deltar i totalt tolv stycken gudstjänster under ditt konfirmandår.

Jul och Påskgudstjänster

Två av dessa tolv skall vara en jul- och en påskgudstjänst för att du skall få en tydlig bild av kristendomens två största högtider.

Det går bra att besöka andra kyrkor än de i Landvetter och Härryda, Svenska kyrkan finns över hela världen så det finns alltid en kyrka att besöka. Är du utomlands kan du leta upp en kyrka via Svenska Kyrkan i Utlandets hemsida, skulle du inte hitta en av våra kyrkor kan du alltid besöka en annan kristen kyrka.

Följande gudstjänster räknas som Påskgudstjänster:

Skärtorsdagen 28 mars 2024
12:00 Mässa i Härryda kyrka
18:00 Mässa i Landvetter kyrka

Långfredagen 29 mars 2024
15:00 Gudstjänst i Härryda kyrka

Påskafton 30 mars 2024
23:30 Påsknattsmässa i Landvetter kyrka

Påskdagen 31 mars 2024
11:00 Högmässa i Härryda kyrka

Om du av olika anledningar inte kan gå på en gudstjänst under påsk meddelar du detta vid påföljande träff så ger vi dig information om hur du tar igen detta.

Gudstjänstkortet

Du registrerar ditt gudstjänstdeltagande på ett kort som du får vid din första introduktionsträff. När du går i gudstjänst i våra kyrkor i Landvetter och Härryda får du en stämpel i ditt kort efter gudstjänsten, om du går någon annanstans vill vi att du ber prästen om en signatur på kortet. Skulle du råka tappa bort kortet så kan du alltid få ett nytt i Prästgården, be dina föräldrar om en lapp med intyg på hur många du gått på så fyller vi i dessa åt dig.

PAX-mässa

Ojämna veckor kl. 19:00-19:45 i Landvetter kyrka har vi också en lite annorlunda gudstjänst med nattvard som vi kallar Paxmässa. Denna riktar sig mest till dig som konfirmand men alla är naturligtvis välkomna.