Ett diakonsmycke i silver. En ring i vilken det flyger en duva med en olivkvist i näbben.
Foto: Kristin Lidell/Ikon

Diakoni

Vi vill vara medvandrare och ha omsorg om människor i utsatta livssituationer. Leva-vidare-gruppen finns för den som mist en livskamrat. Vi finns tillgängliga för enskilda samtal, själavård och hembesök. I soppluncher och samlingar erbjuder vi mötesplatser för seniorer. Vi arbetar med samverkan kyrka-samhälle för att på olika sätt fånga upp behov och möjligheter att tillsammans stötta människor i vårt närområde.

En kvinnlig diakon sitter utomhus och samtalar med en kvinna.

Detta är diakoni i Svenska kyrkan

Vi är alla beroende av våra medmänniskor och ibland med lite extra stöd. Diakoni är kyrkans sociala arbete.

Samtal och Själavård

Alla människor hamnar i svårigheter ibland. När livet känns tungt kom ihåg att du alltid kan vända dig till kyrkan. Här finns präster och diakoner som kan lyssna och stötta dig i livets alla skeenden.

En liten flicka med rosa kläder går på en blöt kullerstensgata. En stor grupp människor syns bakom henne.

Stöd till familjer

Vi har många familjer som har det mycket svårt ekonomiskt.Vi är tacksamma för alla gåvor vi kan få så att vi har möjlighet att bidra med lite ”grädde på moset”.

Ett halsband med ett diakonemblem ligger på några höstlöv.

Sorgegruppen

Sorgen och gråten behöver tid. Och tar tid. En sorgegrupp är en samtalsgrupp med samtalsledare där du får träffa andra som också har mist en nära anhörig. Här kan du få dela din sorg och tala om hur allting känns.

Andakt & Soppa

Hjärtligt välkommen att komma till våra församlingshem på Soppa & Andakt! Här får vi vi tillsammans avnjuta både gemenskap, mat, ibland musik och få ny kunskap. En måltid med mening för endast 50 kronor för medlemmar i Svenska kyrkan och 70 kronor för icke-medlemmar.

Tjugan! Till förmån för Världens Barn.

Var med i vår insamling till Världens Barn! Om 13.000 hushåll ger 20 kr var, blir det totalt 260 000 kr till Världens Barn.

Diakonins historia

Diakonin har en lång och mycket rik historia. Idag är deras betydelse viktigare än någonsin för såväl samhället som kyrkan. Diakonerna har sitt ursprung i den allra tidigaste fornkyrkan. Här kan du läsa denna yrkesgrupps spännande historia.