Odensvi kyrka

Den nuvarande kyrkan i Odensvi byggdes år 1777. Eftersom Odensvi betyder "Odens offerplats" är det troligt att den första kyrkan är byggd på en gammal hednisk kultplats.

Den gamla kyrkan ödelades av en brand den 20 april 1776. Först året därpå - den 16 november 1777 - kunde man hålla gudstjänst inne i den återuppbyggda kyrkan igen. B la predikstolen och dopfunten är från den äldre kyrkan.

Planlösningen och färgsättningen, som finns idag, i själva kyrkorummet, härstmmar från en ombyggnad i början av 1980-talet.

Mariakapellet, med ingång genom den plåtklädda porten på kyrkorummets norra vägg, härstammar från den medeltida kyrkan. Kapellet är smyckat med en murmålning, troligen från 1400-talet. Över porten på Mariakapellet finns en medaljong med porträtt av Richard Dybeck, skapare av Sveriges nationalsång.

Dopfunten är huggen i gotländsk sandsten och är från den gamla kyrkan. Den är vittrad efter flera hundra års användning. I den förvaras de så kallade brödstenarna.

Predikstolen är från 1635. De förgyllda statyerna föreställer Jesus och de fyra evangelisterna.

Hitta till Odensvi kyrka

Karta med koordinater på Google (öppnas i nytt fönster).