Kyrkbänken – Kyrkan mitt i stan

Har du inte tid att komma till kyrkan, så kommer vi till dig! Eller rättare sagt nu sitter vi på en bänk mitt i stan där du kanske ofta går förbi. Välkommen att slå dig ner en stund och samtala om allt du har på hjärtat.

Två dagar i  veckan sitter vår diakon Christer Schwartz ute i vårt församlingsområde och bjuder på samtal och ibland kanske även en kopp kaffe. Torsdagar och fredagar blir det till att börja med och du är varmt välkommen att slå dig ner för ett kort samtal om det som är akutellt för dig.

Torsdagar kl 14-15.30 Fredagar kl 10-12
vid Fotkompaniet på Döbelnsgatan 95

Kyrkbänken är ett diakonalt koncept som Christer arbetat med i många år, i andra församlingar, med stor framgång. Det ska bli spännande att se vad ni Stockholmare i innerstaden tycker om det. Har ni behov av att få sitta på en kyrkbänk och prata av er lite? Eller har ni kanske frågor och funderingar om hur saker och ting fungerar i kyrkan, om kristen tro, om kyrkogården, begravning eller bröllop. Alla frågor är välkomna!

Har du önskemål om placering av Kyrkbänken är du varmt välkommen att höra av dig till oss.

För dig som önskar längre samtal och kanske regelbundna samtal erbjuder våra präster och diakoner inbokade stödsamtal, till exempel om du har sorg eller relationsbekymmer. Våra samtal är kostnadsfria och vi har tystnadsplikt. Läs mer här ››

Jag bor på Döbelnsgatan mitt emot där Christer brukar sitta på sin bänk. För några månader sedan berättade min 28 åriga dotter att hon gick förbi och stannade vid bänken. Samtalet var mycket trevlig, berättade hon. Hon diskuterade med Christer själsfrågor och lite allt möjligt som har med det kristna livet att göra. Hon var glad när hon kom hem och tyckte att jag skulle också prata med Christer. Det gjorde jag så småningom. Jag vill tacka för den möjligheten att kunna få stanna förbi och prata evangeliet, få tips och råd. Mycket bra initiativ. Hoppas det fortsätter.

Aleksandra B

Christers hörna – Kyrkan mitt i stan

Idag får vi vara med diakon Christer Schwartz på jobbet. Vi hittar honom på en kyrkbänk mitt i stan, på Döbelnsgatan. Där sitter han på torsdagar och fredagar och pratar med församlingsbor och passerande.

Sinnesrogudstjänst med hopp

Sinnesrogudstjänst med hopp är en gudstjänst som både rockar och berör. Vi delar vi livets svårigheter och glädjeämnen. Vi ber, tänder ljus och sjunger tillsammans. Den firas alltid med mycket musik.

Träffpunkter

Till våra verksamheter och träffpunkter är alla välkomna, oavsett livsåskådning. Vi finns här för dig, i våra kyrkor och församlingslokaler, genom personliga möten och samtal. Vi ser fram emot att dela dagen med dig. Vi ses!