Om S:t Johannes församling

Behoven av gemenskap, sammanhållning, livstolkning och ”en röd tråd genom livet” har ökat närmast lavinartat i det moderna, stressade urbana samhället. Inte minst i Stockholms innerstad. Aldrig har behovet av en relevant och trygg kyrka varit större.

Därför satsar vi nu aktivt på att vara kyrkan mitt i stan. Oavsett vad du tror eller inte tror på, så tror vi mest av allt på människan. Alla människor måste få tid och plats att samla kraft. Konceptet kallar vi Kom ner på jorden! Läs mer här

S:t Johannes församling ligger i Norrmalms stadsdelsnämnd i Stockholm och har drygt 6000 medlemmar. Församlingen har en långsmal sträckning i nord-sydlig riktning. I Norr avgränsas församlingen av Brunnsviken och gränsar till Solna församling. Österut bildar Birger Jarlsgatan gräns mot Engelbrekts församling. Den sydliga gränsen mot Domkyrkoförsamlingen går längs med Kungsgatan. Åt väster gränsar tre församlingar - nämligen Adolf Fredriks församling, Gustaf Vasa församling och S:t Matteus församling.

Församlingens avlånga struktur gör att här finns både en brusande citymiljö och en något lugnare lantlig miljö närmare Brunnsviken.

Kyrkor
Församlingen har två kyrkor - Stefanskyrkan på Frejgatan och
S:t Johannes kyrka på Johannesgatan.

Historia
Församlingen bildades år 1907 efter en delning av S:t Jakob-Johannes församling. Orsaken var att församlingen hade vuxit runt sekelskiftet när tidigare lantliga områden norr om Odengatan hade bebyggts.
Läs historiska artiklar