Samtal och stöd

Vi människor hamnar då och då i problematiska livssituationer, då vi behöver någon att prata med.  Vi har lång erfarenhet av att möta människor i olika livssituationer. Välkommen.

Samtal

Alla vi människor hamnar då och då i problematiska livssituationer då vi behöver någon att prata med. Vi har lång erfarenhet av att möta människor i olika livssituationer. Vi är utbildade till präster och diakoner med specialkompetenser inom samtal.

Hur går det till?

Du är välkommen till S:t Johannes Samtalsstöd oavsett livsåskådning. Stödsamtalen är kostnadsfria och vi har tystnadsplikt.
Förfrågningar och tidsbokningar: 08-508 88 670, Onsdagar kl. 10.00-12.00.

Kyrkans familjerådgivning

Kyrkans Familjerådgivning  i Stockholm erbjuder kvalificerad hjälp i samband med samlevnads-svårigheter och kriser, tar emot par och familjer för kortare och längre samtalskontakter. De tar också emot enskilda sökande för tidsbegränsad samtalskontakt. Telefon: 08-615 11 70.
Avgift: Par och familjer boende i Stockholms stad 450 kr/samtal (90 min). Enskilda: 800 kr/samtal (45 min).

Unga vuxna 18–26 år

Kyrkans familjerådgivning erbjuder samtal individuellt eller i grupp för unga vuxna som söker hjälp med sina nära relationer.
Förfrågningar och tidsbokningar: tel: 08-615 11 70 (telefontid varje vardag. Kyrkans familjerådgivnings hemsida ».
Avgift: 60 kr per samtal upp till 10 samtal gäller boende inom hela Stockholms stift.

Mottagningar:

Södermannagatan 5, Stockholm, T-bana Medborgarplatsen.
Handelterminalen 1, Haninge, Pendel: Handen.

Jourhavande präst

Ring alla dagar klockan 22–06 Telefon 112.
Chatta Chatten är öppen måndag – torsdag kl 20-24.
Säkerheten är lika bra som när du ringer. Du får vara anonym och det är enbart du och prästen som chattar med varandra. Ingenting sparas. Innehållet i chatten krypteras och försvinner när chatten stängs ner eller chattiden gått ut. Om du sitter på en offentlig dator som andra kan använda bör du stänga chattfönstret när du är färdig så att ingen kan se vad som skrivits. Chatta här.
Digitalt brev Du kan skicka ett digitalt brev till Jourhavande präst när du vill. Brevlådan är alltid öppen. Skicka brevet här:

Jourhavande medmänniska

Alla dagar klockan 19–07.
I akuta fall telefon: 112, annars telefon: 08-702 16 80.

Foto: Ikon

Kyrkans sociala arbete

Diakoni är att visa omsorg om medmänniskan – att omsätta Guds ord i handling och ge av sig själv.

Träffpunkter

Till våra verksamheter och träffpunkter är alla välkomna, oavsett livsåskådning. Vi finns här för dig, i våra kyrkor och församlingslokaler, genom personliga möten och samtal. Vi ser fram emot att dela dagen med dig. Vi ses!

Första hjälpen vid sorg

Konkreta tips som gör det lättare att finnas där för någon som sörjer.

Ett barn sitter i en gunga med händerna för ansiktet.

Stötta ett barn i sorg

Det kan vara svårt att veta hur man pratar med barn om döden. Några råd är att använda raka ord, säga som det är och utgå från barnets egna frågor.

Stöd i sorgen

Du är välkommen med din sorg. I alla tider har kyrkan mött sörjande människor och har därför stor och lång erfarenhet av just det.