S:t Lars kyrka i sommartid.
Foto: Lena Eriksson

S:t Lars kyrka

På en lummig höjd i Hallstahammar ligger sedan 1955 S:t Lars kyrka.

Besök S:t Lars kyrka digitalt

Klicka på namnet för att komma till kyrkan

S:t Lars kyrka

Välkommen!

Biskop Cullberg invigde i mars 1955 S:t Lars kyrka. Grunden till kyrkan var lagd 1953 och då fanns även klockstapeln, vilken bär två klockor. Kyrkan är murad och rappad, och de omkringliggande , stora flyttblocken ger på något sätt en garanti åt varaktigheten. Byggnaden har en lång tillkomsthistoria. Under tiden som tätorten Hallstahammar växte, ökade behovet av en kyrka. Redan 1890, när orten fick sin första stadsplan, fanns idéer att bygga en kyrka.

Kyrkan är ritad av Jan Dahlstedt, och påminner med sitt höga tak och sina välvda fönster om en romersk medeltida kyrka.

Varm färgskala

Kyrkorummet har en varm färgskala. Det tegelröda golvet, bänkarna i rött och grått, det dimblå sadeltaket och korets bröstpanel bildar en harmonisk helhet. Altaret är av huggen granit, och skivan är en annan mörkare stensort. Konstnären Nils Aron Berge har tillverkat både altaret och gaffelkorset, och när han kom med korset, sa han "Vi gör så här till att börja med", och det var meningen att han skulle dekorera hela koret vid ett senare tillfälle, men han omkom efter en tid i en bilolycka. En dekoration av koret har sedan diskuterats.

Predikstolen har inte några utsmyckningar, men drar ändå med sin enkelhet blicken till sig. Dopfunten i marmor har en trekantig fot och halvsfärisk skål. På foten finns vackra reliefskulpturer. Skaparen av denna heter Olle Adrin.

Användning

S:t Lars kyrka används i första hand till gudstjänster och förrättningar, men ibland även till bland annat musikstunder och meditation.

Kyrkan rymmer upp till 200 personer.

Vill du boka kyrkan för t ex dop eller vigsel? Kontakta då expeditionen, se kontaktruta nedanför!

Kontakt expedition

Tfn 0220-465 00