Skatzenkapellet ligger i sluttningen ovanför Skantzensjön
Foto: Lena Eriksson

Skantzenkapellet

Ovanför den konstgjorda Skantzensjön ligger det lilla kapellet - omtyckt av de som vill använda sig av en mindre lokal för bland annat dop.

Administrativt centrum

Vid Skantzen i Hallstahammar stiger Strömsholms kanal och här finns en imponerande dubbelsluss. Strax intill ligger Kanalmuseet, vilket består av flera byggnader. Skantzen var en gång kanalens administrativa centrum och säte för den tekniske chefen med den latinska titeln Mekanikus.

Gudstjänster, dop och mindre vigslar

Till Mekanikusbostaden från omkring 1790 hörde ett stort jordbruk, arbetsbostäder, stall och verkstäder. De flesta av dessa byggnader ingår idag i Kanalmuseet. Den konstgjorda Skantzensjön anlades som ett vattenmagasin för kanalen.

På en kulle ovanför sjön ligger kanalens gamla arkivbyggnad, som idag inretts till ett kapell. Kapellet används av Hallstahammar-Kolbäcks församling till gudstjänster, dop och mindre vigslar.

Antalet platser: 20

Vill du boka kapellet för t ex ett dop? Kontakta då expeditionen - kontaktinformation finns nedan.

Kontakt expedition

Tfn 0220-465 00