Foto: Albin Hillert/IKON

Boka dop

Se alla lediga doptider och preliminärboka

Via tjänsten Boka dop (se nedan) kan du se alla lediga doptider i Hallstahammar-Kolbäcks församlings kyrkor samt preliminärboka en tid.

När din bokningsförfrågan skickats får du en bekräftelse via e-post att din förfrågan mottagits. Inom 3 arbetsdagar får du sedan en definitiv bokningsbekräftelse via e-post.

Lokal för dopkalas

Det finns möjlighet att låna lokal för dopkalas. Tills vidare sker detta i samband med att du får doptiden bekräftad. Så småningom kommer det även att vara möjligt att boka lokal för kalas på internet.

Låna dopklänning

Det finns möjlighet att låna dopklänning. Vi har ett antal klänningar (bilder kommer snart längre ner på sidan).

Hjälp med bokning

Hittar du ingen tid som passar, vill ha dopet i en annan kyrka/plats, saknar fullständigt personnummer på den som ska döpas eller har andra önskemål går det alltid bra att ringa 0220-465 00 (vardagar 10-12), skicka e-post till församlingsexpeditionen hallstahammar-kolback@svenskakyrkan.se eller besöka expeditionen på Vallongatan 6, Hallstahammar, för personlig service. Besökstider må, on, fre kl 10-12.

Så här preliminärbokar du via webbokning

Klicka på Hitta lediga tider nedan. Välj kyrka och/eller datum. Lediga tider visas i kalendern. Syns det inga tider på ett visst datum beror det på att doptiderna redan är bokade. Observera att uppgifter om präst och musiker är preliminära och kan komma att ändras. Om ni önskar döpa fler på samma tid, fyller ni i namn och personnummer i rutan ”Övriga önskemål”.

Frågor & svar

Lånar ni ut dopklänning?
Ja, församlingen har ett antal dopklänningar som ni kan välja mellan.
Kontakta oss på 0220-465 00 eller kom in till expeditionen på S:t Larsgården, Vallongatan 6, för att titta på klänningarna.

Finns det möjlighet att hyra lokal för dopfika?
Ja! Det finns möjlighet att boka lokal för dopfika. Det är gratis.

Vad kostar det?
Själva dopet kostar ingenting. Kyrka, präst, musiker och vaktmästare är gratis.

Måste man vara medlem för att få döpa sitt barn?
Nej, det måste man inte vara. Om den/de som är vårdnadshavare vill att barnet ska döpas finns inget som hindrar, oavsett föräldrarnas samfunds- eller religionstillhörighet.

Vad betyder dopet?
Dopet ger formellt medlemskap i Svenska kyrkan, och det ger tillträde till nattvarden och rätten att vara fadder vid andras dop. För att bli konfirmerad måste man vara döpt. På Svenska kyrkans webbplats finns mycket mer information om hur dopet går till, vad det innebär och många praktiska saker kring dopgudstjänsten.

Kontakt expedition

Tfn 0220-465 00