Göteborgs domkyrkopastorat

Sex cityförsamlingar som tillsammans gör skillnad i Göteborg.

Aktuellt just nu:

Konfirmation i Göteborgs domkyrkopastorat

Konfirmation är en unik och viktig upplevelse, där ditt liv står i centrum. Men konfirmation handlar också om mötet med något som är större; det är en upplevelse av gemenskap, tro, utmaningar, glädje, sorg, ansvar, skratt och ny vänskap.

Låg tröskel till Håpets katedral och andra heliga rum

På domkyrkoplan utanför Göteborgs domkyrka skapas under Vetenskapsfestivalen en interreligiös mötesplats där du kan ”gå in i” Håpets katedral och några av Göteborgs heliga rum i en Virtual Reality-upplevelse och lyssna till berättelser från personer som har dessa rum som sitt ”andra hem”. Domkyrkoplan, 17-20 april.

Katedral och knutpunkt mitt i Göteborg

Varje dag året om besöker fler än tusen personer Domkyrkan i centrala Göteborg. Göteborgare tittar in på lunchen, långväga arkitekter och andra kollar in kyrkan, sitter ned en stund, lyssnar på musik, firar nattvard och tänder ljus. Tröskeln är bokstavligen låg.

Stolta berättelser

Varje dag i veckan görs massor av bra saker i Domkyrkopastoratet och dess församlingar – som gör skillnad för göteborgare i olika ålder och livssituation. Du som valt att vara medlem i Svenska kyrkan gör det möjligt. Vi har alla anledning att vara stolta. Läs mer om våra verksamheter här!

Någon att prata med

Har du behov av att prata med någon? Pastoratets präster och diakoner finns till för dig.

Dopet – livets första fest

Allt du behöver veta om dopet
Solljus reflekteras i en kyrkorgels pipor.

Musik i Göteborg

Nu är det enklare för dig att hitta din nästa musikupplevelse. Kyrkorna i Göteborg har en gemensam kalender med konserter och musikevenemang nära dig.

Närbild på guldfärgade kugghjul i ett urverk.

Årets högtider

Inom kristendomen finns det många högtider. Kristendomens viktigaste högtider är jul, påsk och pingst. De flesta av årets högtider kretsar kring händelser i Jesu liv, men det finns också högtider som lyfter fram helgon, martyrer och apostlar.

En man med stor ryggsäck går mellan kyrkbänkarna i Uppsala domkyrka.

Bli medlem

Du kan bli medlem i Svenska kyrkan oavsett om du har varit medlem tidigare eller inte. När man vill bli medlem i Svenska kyrkan är det framförallt sin församling som man blir medlem i. Här finns alltid en plats för dig.

Ett dop i en kyrka. En kvinna och hennes man står bredvid prästen som håller barnet i famnen.

Livets stora stunder

Boka dop, konfirmation, vigsel och begravning i Domkyrkopastoratet. Du når oss på telefon och mejl och på bokningscentralen i Vasa församlingshem. NYHET! Nu kan du boka ditt dop här på hemsidan, se nedan!