Lyssna

Kyrka + skola = sant!

"När en församling har goda relationer med närliggande skolor är det bra för alla. Det blir en win-win-situation" säger pedagog Alexander Dahlquist. 

 

 

 

Alexander är pedagog på Vasaskolan och besöker regelbundet de jul- och påskvandringar som Johannebergs församling brukar anordna. Han tycker att skola-kyrka-satsningar är viktiga, men vet att det ser olika ut på olika platser.

– Förutsättningen för goda relationer är såklart att det existerar en relation. Men en relation blir inte till av sig själv – någon behöver ta första steget.

När det gäller skolan och kyrkan så kan initiativet komma från båda håll, tycker Alexander, och hans erfarenhet är att båda vägarna fungerar bra. Skolan kan efterfråga verksamhet, och kyrkan kan både erbjuda och inbjuda.

– Vi som arbetar i skolan har ofta väldigt mycket att göra, och pressen är stor på oss både tidsmässigt, innehållsmässigt och relationellt. En vanlig mellanstadielärare ska kunna allt, men det går inte att vara bra på alla detaljer. Skolan behöver ta hjälp av olika experter för att ge eleverna en optimal utbildning. Kyrkan är en bra expertinstans.

 

 

 

Experter på berättelser

Alexander jämför med att idrottselever besöker en judoklubb och lär sig saker av en tränare på plats, och att någon från Göteborgs Dansgille är gästlärare när eleverna ska prova folkdans. Han nämner Bibeläventyret som ett bra exempel på samarbete mellan skola och kyrka. Bibeläventyret är en aktivitet som är kopplad till läroplanen gällande kunskap om både kristendom, judendom och islam. Alexander berättar att en del lärare upplever att barnen är extra uppmärksamma när en extern 
resurs kommer till klassrummet. Kyrkans personal är proffs på Bibelns berättelser, något som alla mellanstadieelever ska få undervisning i enligt läroplanen. 

– För barn är det heller inget konstigt att det händer märkliga saker i en berättelse. Om jag skulle berätta att Jesus red in i Jerusalem på en enhörning skulle de inte tycka att det var konstigare än att han red in på en åsna. 

Just Bibeläventyret brukar både barn och lärare tycka om eftersom det innehåller en metodisk bredd med både teater, rapp, stödord, klistermärken, kartor och trolleri. 

– Ibland möter man barn som har lite svårare för den allmänna undervisningen, men när Bibeläventyret kommer kan de blomma.

 

 

För ett tag sedan kontaktades Alexander av Felicia Segerholm, församlingspedagog i Haga församling, och blev informerad om utbudet för barn och unga. Därför var eleverna nyligen i Hagakyrkan för att få uppleva den populära Symboljakten.

 

Sprudlande skolsamarbete

Ett besök i Haga församling visar att skolsamarbetet formligen sprudlar. Sedan Felicia började arbeta med satsningen Kyrka + Skola i maj år 2024 har hon tagit fram en mängd olika skolprogram, bland annat Bibeläventyret. I Haga är också musiken en viktig del av verksamheten.

– Arbetet med kyrka och skola har funnits länge, men sett olika ut. När jag började ville man ta ett helhetsgrepp, eftersom undervisning är ett av kyrkans grundläggande uppdrag, säger Felicia.

Arbetet är under utveckling, men redan finns en samlande hemsida för befintliga skolprogram, inarbetad besöksverksamhet och nya initiativ. 

Symboljakten är ett av Felicias nystartade skolprojekt, och knyter an till två punkter ur det centrala innehållet i läroplanen för samhällsorienterade ämnen. Den ena gäller hemortens historia och vad närområdets platser, byggnader och vardagliga föremål kan berätta om livet där under olika tider. Den andra punkten berör högtider, symboler och berättelser inom kristendom, islam och judendom. Elever i årskurserna tre till fem bjuds in för att lära känna sin hembygd genom att besöka kyrkan. De får leta efter gömda symboler i kyrkbänkarna och i taket, bläddra i psalmboken, tala från predikstolen och ställa frågor om allt mellan himmel och jord.

– Det är underbart att arbeta med skolor, och vi får mängder av spännande kommentarer från alla åldrar. En gång hade vi en gymnasieklass på besök och organisten spelade på orgeln. När hon slutade spela bad några coola killar henne att göra det igen, “för du dribblar så bra med fötterna”.

För många elever är ett skolbesök i de lägre årskurserna första gången de kommer in i en så häpnadsväckande lokal.

– När jag öppnar dörrarna till vapenhuset säger eleverna ofta “wow…”. Att sedan få öppna dörrarna in till kyrksalen och höra deras “WOW!!!” är något av det bästa med mitt jobb.

 

 

 

Lekfullt kyrkorum

När den här intervjun görs ska Felicia just gå på föräldraledighet. Vikarien Sofia Starborg har lång erfarenhet av att arbeta med unga i kyrkan. Som uppvuxen i Svenska kyrkan har hon symbolspråket med sig, men har funderat kring barns olika förutsättningar, förkunskaper och framtidsutsikter.

– Jag tycker att Kyrka + Skola-satsningen är väldigt viktig, bland annat bidrar den till att barn och unga får göra kyrkorummet till sitt. Dessutom är just Hagakyrkan ett väldigt läckert kyrkorum, tillägger hon och ler.

Felicia och Sofia har genom arbetet med unga mött fördomar om att kyrkan är stel och konservativ. När pedagogerna uppmuntrar eleverna att gå runt i kyrkorummet så händer det att både lärare och elever blir lite nervösa och undrar om man verkligen får gå på vissa ställen eller stå nära vissa saker. Därför är det viktigt för Felicia och Sofia att uppmuntra barns lekfullhet och utforskande av både de fysiska lokalerna och av vad kristendomen handlar om.

– Vi jobbar oss ofta utifrån och in i våra skolbesök, så att vi på ett naturligt sätt hjälper eleverna att vänja sig vid kyrkorummet. Vi börjar längst bak i kyrkan och pratar om rummet i sig, om fysiska saker som kyrkbänkarna och orgeln. När vi närmar oss dopfunten och altaret kommer vi in på mer centrala delar av kristendomen. Det är en ynnest att få berätta för barn och unga att de är välkomna och att det går bra att vara nyfiken här inne, säger Felicia.

Sofia tillägger att de symboler som är självklara för somliga kan vara svårtillgängliga för andra. 

– Ta altarringen som exempel, vem vågar gå innanför den? Många tror att de inte får göra det, men den är ju bara en symbol för gemenskap utan gränser.

 

 

 

Berättelser med symboler

Felicia och Sofia går igenom lådorna i den fantasieggande Bibeläventyrsväskan inför kommande skolbesök. I väskan finns bibelböcker i form av små papplådor som rymmer symboler för olika berättelser. I asken för Daniel i lejongropen finns ett litet leksakslejon, i asken om Rut ligger ett veteax och vad den pyttelilla slangbellan med tillhörande sten symboliserar är det många som vet.

– Den vanligaste associationen till David och Goliat-berättelsen är Lalehs låt “Goliat”, och den kan de flesta barn relatera till, berättar Felicia.

– Jag vill att skolorna ska komma hit för att eleverna ska få lära känna det kulturarv som våra kyrkolokaler är, men jag vill också gärna besöka dem för att kunna vara en del av lärarnas och elevernas vardag. De bästa lektionerna är när vi får undervisa innan och efter lunch. Under lunchrasten får vi möjlighet att arbeta relationsbyggande med både eleverna och lärarna. Det är fint att få en tydlig inblick i skolans och elevernas vardag.

 

Ett växande ansvar

Sedan Domkyrkopastoratet började satsa på skolarbete och Felicia anställdes i maj 2024 har Hagakyrkan haft 27 skolbesök, vilket är en ökning som gläder Felicia. Att lämna över arbetet till Sofia är bara roligt, säger hon.

– Jag ser fram emot att få komma tillbaka och se allt du har hittat på. Vi har ansvar för “alla som verkar inom församlingens gräns” som det står i uppdraget, och det gäller också de som bor någon annanstans men går i skolan eller arbetar här. Jag är stolt över att vi tar det ansvaret på allvar.

 

Text: Malin Aghed

Foto: John Eliasson

Stolta berättelser

Varje dag i veckan görs massor av bra saker i Domkyrkopastoratet och dess församlingar – som gör skillnad för göteborgare i olika ålder och livssituation. Du som valt att vara medlem i Svenska kyrkan gör det möjligt. Vi har alla anledning att vara stolta. Läs mer om våra verksamheter här!