Vrångö nya kyrkogård

Vrångö nya kyrkogård

Vrångö nya kyrkogård invigdes 1935.

Vrångö nya kyrkogård är orginell genom att den i sin sydöstra del innanför kyrkogårdsmuren har en labyrint från förkristen tid, 10,5 meter i diameter. Alldeles intill, men utanför kyrkogårdsmuren, finns ytterligare två mindre labyrinter och ett solkors av sten. De hade sin betydelse vid firandet av vinterhögtiden då solen vände åter.

Muren runt kyrkogården och det panelklädda klocktornet gör att kyrkogården uppfattas som betydligt äldre än vad den är. På insidan av muren finns gravplattor till minne av Vrångöfiskare som omkommit på havet.

Antal gravplatser: 109
Gravskick: kistgravar, urngravar och askgravlund.

Ladda ner en besökskarta (pdf).

Så hittar du hit:

Adress: Gyssebergsvägen, Vrångö (Karta Google Maps)

Med kollektivtrafik:

Hållplats Vrångö trafikeras av linje 281 (färja)

En ny minneslund på Vrångö nya kyrkogård invigdes i november 2019. Fotot är från invigningsdagen i gråväder. Den nya gravplatsen ligger i anslutning till den gamla och är en vacker plats med utblick mot havet. I fonden finns ett konstverk av Per Brandstedt i massiv ek och rött glas, kallat Vägen och hjärtat. Glaset är utformat av glaskonstnären Eva Ullberg.

Minneslunden på Vrångö med nybyggt gravområde, ljusplats och konstverk i bakgrunden mot havet
Minneslunden på Vrångö Foto: Hasse Jonsson
Minneslunden på Vrångö med ljushållare och konstverk

Minneslunden på Vrångö